sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Lappeenranta GP 2013 kisattu

Satuin kuulemaan että Lappeenrannassa, opiskelukaupungissani järjestetään kisa sähköajoneuvoille. Pakkohan sinne oli päästä näyttämään mistä kana suorittaa!

Tapahtuman verkkosivut sijaitsevat osoitteessa http://www.lappeenrantagp.fi/ja tämänvuotiset kisat olivat järjestyksessään toiset.

Pistin "ihan vähän työn alla olevalle Cagivalle" kuoret päälle. Vaihdoin siihen myös uuden 48-12 muuntimen, aiempi kun oli päättänyt laskea ne 48 volttia läpi ja seuraukset arvaa. Uusi muunnin maksoi satakunta euroa ja on malliltaan Mascot 8862 tai jotain sinnepäin. Vaikuttaa toimivalta ja laadukkaalta.

Kuoret päälle Cagivalle kisaa varten
Kiskoimme Cagivan Lappeenrantaan Dacialla ja tallikaverilta lainatulla peräkärryllä ja yövyimme Ilmari Laakkosen mestoilla.
Ilmari on se kaveri, joka tuon härvelin ensimmäisen inkarnaation sai sähköllä kulkemaan. Ilmari on myös pitänyt blogia projektin alkuvaiheista täällä: http://emoto.ilmari.info/Yleisesittely.html


Kisapeli lastattuna kyytiin
Kisa sinällään meni loistavasti. Kalusto kesti kasassa ja lopputuloksetkin tyydyttivät, tavallaan. Kisassa oli kaksi osiota: "nopeudesta palkitaan" ja "vähäisestä energiankulutuksesta palkitaan". Oli päivänselvää etten pärjäisi jälkimmäisessä osiossa, mutta päätin antaa kaikkeni nopeuden eteen, ja pääsinkin sijalle 2/15.
Toinen sija nopeuskisassa :)

Selvää on että kisaavat ajoneuvot eivät ole kovinkaan ryppyotsaisesti tarkastellen vertailukelpoisia, mutta hauskaa oli koko rahalla. Energiapihistyskisan voitti yksittäiskappaleena valmistettu ultrakevyt potkulautaa muistuttava valmiste, ja nopeuskisan taas samoin yksittäiskappaleena valmistettu kevyt kolmipyöräinen, jota ohjasti hoikka nuorimies.
Nopeuskisan voittaja. Huomaa puuttuva rekisterikilpi!

Kisaa varten heitin siis mäkeen risan 48-12 muuntimen ja pistin päävirtapiiriin paikan shuntille, jolla kisassa kulutettu sähkö mitataan.
En suosittele. Tämä tällainen "48-12 muunnin" laski läpi 48 volttia ja siitähän seuraa hirveitä.

Shuntti laitettiin tuohon pultin sijaan kisassa.
Anekdoottina mainittakoon, että ajokit oli tarkoitus punnita ja palkita myös "vähiten energiaa per painokilo", mutta tästä luovuttiin. Ajoin Cagivan vaa'alle ja vaaka lopetti yhteistoiminnan... En tiedä mitä tästä pitäisi ajatella :/

Niin, ne tulokset... Ensimmäinen versio nopeuskisan tuloksista on ohessa kuvana. Kraftwolf MC on siis se talli jonka siipien alla kisasin.
"Rallikukot" ehhehe.

1 kommentti:

  1. Pitänee yrittää saada vastaavat kisat myös tänne tampereen teknilliselle yliopistolle joskus tulevaisuudessa. Täällä on jo valmiiksi ainejärjeistöillä sähköautoprojektia ja kiihdytys/ratapäiviä sekä yliopistolla sähkö-passat sekä opel ampera :)

    Onnittelut aika-ajomenestyksestä, ehkä viimein ensi kevään lappeenrannan kisoihin pääsee omallakin kulkineella.

    VastaaPoista