maanantai 4. syyskuuta 2017

Cagivan uusi elämä lähenee

Sain eilen näppiini 7 kpl Nissan Leafin akkuja ja pussukallisen juttuja joilla nippu on hyvä kasata.
Jos nyt olen oikein ymmärtänyt muun muassa tätä kuvaa katsomalla ( http://hybridautocenter.com/HAC4/index.php?option=com_content&view=article&id=72&fref=gc&dti=296975457348353 ) lienee ihan OK ladata pakka 57.2 volttiin (jonka laturi tarjoaa) ja säätää kontrolleri pitämään alajännitteenä 49 volttia.

Näin tulee jännitteen ylärajaksi 4.08 volttia per kenno ja alarajaksi 3.5 volttia per kenno ja tämä lienee kauttaaltaan turvallista aluetta.

Melkoisia lätkiä ovat nuo kennot, mutta olen varma että ne saan sopimaan nätisti pyörän sisään. Sainhan ne edelliset 16 kappaletta AGM-akkujakin, jotka sentään painoivatkin aivan jumalattomasti.

Koskahan sitä ehtisi ja saisi aikaan?

Mielenkiinnolla odotan, millainen pyörän suorituskyvystä tulee: aiemmin oli se "noin 48 volttia" se suurin jännite mitä moottorille sai syötettyä ja ajossa jännite laski nopeasti. Jännite kun muuttuu suoraan kierrosnopeudeksi, huippunopeus latauksen jälkeen laski nopeasti.

Nyt, kun ollaan koko ajan yli 49 voltin, kuvittelisin että pyörä on vikkelä kulkemaan.

Lisäksi nuo uudet akut antavat virtaa ilmeisesti ihan toiseen malliin, pääsee kontrollerin (ulkomuistista) "300 A 15 sekunnin ajan" toiminto näyttämään voimansa. Tämähän on sikäli kiintoisaa, kas kun (taas ulkomuistista) 100A tarkoittaa noin 6 kilowatin tehoa. Jos kaikki käy kuten kuvittelen, saattaa Cagiva poistua paikalta paljonkin ripeämmin kuin aiemmin.

Pitää vaan pitää huoli ettei moottori kuumene liikaa. Lienee fiksua liimata siihen jonkinlainen lämpömittari, tai joku sellainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti