Pitää varmistaa että piuhat on kunnolla kiinni ja niin päin pois, mutta ensiapuna ohitin BMS:n yhdellä hyppylangalla, että sain akkuihin latinkia.
Nythän on kuitenkin niin ettei Manson pukkaa sähköä kuin jonnekin 57 volttiin asti ja täysi latinki tarkoittaa 58.8 voltin jännitettä, eli "14s" (14 litium-ioniakkua sarjassa).
Olen noita latureita katsellut ja pistinkin sitten juuri äsken tilaukseen tällaisen:
58.8 voltin laturi
Äsken kävin shoppailemassa Motonetissä, mutta sieltä ei löydy kuin 12 ja 24 voltin latureita. Ehkä vielä joskus.
Katselin noita akkusettien jännitteitä ja näyttää siltä että toisessa setissä on paremmat jännitteet kuin toisessa. Näinhän ei pitäisi olla. Lienee hyvä ajatus kalibroida nuo Celllog-mittarit jossain vaiheessa.
Edit 27.1.2018
BMS-pakettiin menee kaksi erikokoista liitintä akkujen navoilta. Pienempi niistä oli irti. Kun sen sai paikalleen, alkoi pakka taas latautua.
Laitoin tänään rinnan vanhan ja uuden laturin. Homma kai toimii ihan ok, mikä on hyvä. Vähemmän hyvä sen sijaan on se, että BMS ei ladatessa näytä rajoittavan jännitettä esimerkiksi 4.2 volttiin. Eikä 4.25 volttiin. Ei sitä muuten huomaisi, mutta Celllog alkoi piipata tekstiä "OVER" molempien näyttöjen 7-kennon kohdalla.
Kennot 7 ja 14 siis nousivat liian korkealle. Suuri numero, minkä näin, oli 4.26. Jätin tilanteen rauhoittumaan. Nyt, jos jännite laskee 7 ja 14 kennoissa, on tilanne about ok. Jos ei laske, minulla on ongelma.
Saan tyhjättyä yksittäisiä kennoja lähinnä vain celllogin anturijohtojen kautta. Näissä on 1A sulakkeet, joten purkuvirta pitää olla todella pieni. Koitin soveltaa P=RII ja P=UI kaavoja ja näyttää siltä että 21W 12V polttimo laskee läpi noin 2-2.5 A, mutta en ole ollenkaan varma laskuistani.
Jos nyt kuitenkin BMS tyhjää kennoja 7 ja 14, saattaa homma olla vieläkin hanskassa, mutta oletin että yhden kennon noustessa 4.2 volttiin, BMS katkaisisi latauksen, tyhjäisi liian täyttä kennoa ja jatkaisi sitten latausta, ja tekisi tätä vaikka maailman tappiin. Vaan ei siltä näytä.
Edit 28.1.2018
Kirjoitin BMS:nmyyjälle ja kysyin näin sanoen:
|
ja hän vastasi muutamaa tuntia myöhemmin:
New message from: zhan-lingj (310) |
Pitääpä käydä kattomassa tarkemmin.
Facebookissa oli asiasta puhetta ja kwsaki-asiantuntija kertoi että 12V21W olisi hyvinkin hillitty kennon tyhjentäjä. Mieluusti en menisi siihen ainakaan pysyvästi, mutta katsotaan nyt.
Edit: 11.02.2018
Näyttää siltä että BMS ensinnäkin katkaisee latausvirran kun joku kenno nousee tarpeeksi korkealle ja ilmeisesti se myös vähentää kennojen epätasapainoa. Taitaa olla vaan kovin hidasta tuo tasaus.
Näyttää siltä että BMS ensinnäkin katkaisee latausvirran kun joku kenno nousee tarpeeksi korkealle ja ilmeisesti se myös vähentää kennojen epätasapainoa. Taitaa olla vaan kovin hidasta tuo tasaus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti