sunnuntai 7. tammikuuta 2018

Cagivan lataamisesta

Huomasin ettei Manson + halpa BMS ryhdy lataamaan akkuja, vaikka yksittäisten kennojen jännite oli niinkin alhainen kuin 3.74V.

Pitää varmistaa että piuhat on kunnolla kiinni ja niin päin pois, mutta ensiapuna ohitin BMS:n yhdellä hyppylangalla, että sain akkuihin latinkia.

Nythän on kuitenkin niin ettei Manson pukkaa sähköä kuin jonnekin 57 volttiin asti ja täysi latinki tarkoittaa 58.8 voltin jännitettä, eli "14s" (14 litium-ioniakkua sarjassa).

Olen noita latureita katsellut ja pistinkin sitten juuri äsken tilaukseen tällaisen:

58.8 voltin laturi

Äsken kävin shoppailemassa Motonetissä, mutta sieltä ei löydy kuin 12 ja 24 voltin latureita. Ehkä vielä joskus.

Katselin noita akkusettien jännitteitä ja näyttää siltä että toisessa setissä on paremmat jännitteet kuin toisessa. Näinhän ei pitäisi olla. Lienee hyvä  ajatus kalibroida nuo Celllog-mittarit jossain vaiheessa.

Edit 27.1.2018

BMS-pakettiin menee kaksi erikokoista liitintä akkujen navoilta. Pienempi niistä oli irti. Kun sen sai paikalleen, alkoi pakka taas latautua.

Laitoin tänään rinnan vanhan ja uuden laturin. Homma kai toimii ihan ok, mikä on hyvä. Vähemmän hyvä sen sijaan on se, että BMS ei ladatessa näytä rajoittavan jännitettä esimerkiksi 4.2 volttiin. Eikä 4.25 volttiin. Ei sitä muuten huomaisi, mutta Celllog alkoi piipata tekstiä "OVER" molempien näyttöjen 7-kennon kohdalla.

Kennot 7 ja 14 siis nousivat liian korkealle. Suuri numero, minkä näin, oli 4.26. Jätin tilanteen rauhoittumaan. Nyt, jos jännite laskee 7 ja 14 kennoissa, on tilanne about ok. Jos ei laske, minulla on ongelma.

Saan tyhjättyä yksittäisiä kennoja lähinnä vain celllogin anturijohtojen kautta. Näissä on 1A sulakkeet, joten purkuvirta pitää olla todella pieni. Koitin soveltaa P=RII ja P=UI kaavoja ja näyttää siltä että 21W 12V polttimo laskee läpi noin 2-2.5 A, mutta en ole ollenkaan varma laskuistani.

Jos nyt kuitenkin BMS tyhjää kennoja 7 ja 14, saattaa homma olla vieläkin hanskassa, mutta oletin että yhden kennon noustessa 4.2 volttiin, BMS katkaisisi latauksen, tyhjäisi liian täyttä kennoa ja jatkaisi sitten latausta, ja tekisi tätä vaikka maailman tappiin. Vaan ei siltä näytä.

Edit 28.1.2018

Kirjoitin BMS:nmyyjälle ja kysyin näin sanoen:




Hi! I installed the BMS and today started charging my battery set (14S LMO). I am monitoring the cells with CellLog8M monitor and can see individual cell voltages. 
I noticed that some cells reached 4.2 volts and the charging just continued. 
Should the BMS work like this? 
Or should it cut the charging, bleed the full cell and then let the charging continue?

ja hän vastasi muutamaa tuntia myöhemmin:

New message from: zhan-lingj Top Rated Seller(310Turquoise Star)

yes, it's right. it will cut charging at 4.25V. you can test the voltages of the balance resistor(on the back of PCB). when the cell voltage reached 4.2V the resistor would have voltage to balance.(bleed).


Pitääpä käydä kattomassa tarkemmin.

Facebookissa oli asiasta puhetta ja kwsaki-asiantuntija kertoi että 12V21W olisi hyvinkin hillitty kennon tyhjentäjä. Mieluusti en menisi siihen ainakaan pysyvästi, mutta katsotaan nyt.

Edit: 11.02.2018

Näyttää siltä että BMS ensinnäkin katkaisee latausvirran kun joku kenno nousee tarpeeksi korkealle ja ilmeisesti se myös vähentää kennojen epätasapainoa. Taitaa olla vaan kovin hidasta tuo tasaus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti