Kuten olen ehkä joskus aiemmin maininnut, on minulla ollut hieman haasteita BMW R1100GS moottoripyöräni kanssa. Toissa keväänä (2011 muistaakseni) siihen tuli lumien sen päältä sulettua mystinen vika joka aiheutti huonoa käyntiä ja savutusta.
Jos nyt oikein muistan, niin kesällä 2011 sitä vikaa sitten etsittiin, vaihdettiin osia ehjän pyörän kanssa ja mitään ei löytynyt. Lopulta avasimme kannet, sylinterit ja katsoimme silmällä, mitä löytyy. No eipä mitään, joten pistimme palikat paikalleen.
Tässä vaiheessa jäi laittamatta kaksi pienen pientä pikkuruista pulttia, jotka olivat lopulta yllättävän tärkeät. Pulttien rei'istä pääsi öljyinen ilma kytkimen tilaan, ja paineen väärä käytös sotki koko koneen huohotusjärjestelmän. Tätä en tosin tiennyt ennenkuin vasta kesäkuussa 2013, kun RMHeino oli pyörän purkanut ja kasannut parikin kertaa vikaa/vikoja etsiessään.
Heinolla korjasivat pari korkannutta kierrettä ja vaihtoivat (turhaan, mutta eipä sitä silloin tiennyt) mm. kampiakselin takapään stefat ja paljon muutakin.
Kävin hakemassa pyörän pois 10.6.2013 jolloin matkamittarissa oli noin 95000 kilometriä.
Tämän jälkeen olen vaihtanut siihen uuden eturenkaan ja äänenvaimentimen. Se pönttö mikä siinä oli ei paljoa vaimentanut, liekö palanut villat pois. Sain haltuuni "jonkin Kawasaki 750-kuutioisen pyörän" äänenvaimentimen ja sehän sopi BMW:hen kuin nenä päähän (kun vähän auttoi lekalla ja rälläkällä).
Elikkäs nyt on tuoreet öljyt ja filsut ja muut helistimet ja kilistimet katsottu, ja huollot tehtäneen tasa-viisin-tuhansin kunnes taas jotain sattuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti