BMW R1100gs:n kanssa oli siis ongelmia aiemmin. RMHeino sai kuitenkin koneen nippuun ja toimimaan, ja mittarissa oli silloin noin 95 000 km.
Ajoin Suomessa noin 300 km ja kaikki tuntui toimivan, joten lähdimme reissuun. Noin 700 km myöhemmin kiristin kannet Kristianstadissa Ruotsissa (ne neljä mutteria per puoli: löysäys, kiristys 20Nm ja sitten 180 astetta, yksi kerrallaan).
Pyörä pelasi reissussa kohtuullisen hyvin, joten pääsimme käymään Munchenissä BMW-Weltissä ja BMW-museossa.
Tsekeissä(köse nyt oli) huomasin että takarenkaasta on karannut ilmoja ja rengas kuluu oudon malliseksi, joten koitin huoltsikalla lisätä ilmaa. Kaikki kolme huoltsikan pumppua olivat joko rikki tai sitten venttiili oli särki. Poistin venttiilin sielun, ja rengas tietenkin tyhjeni. Ruuvasin uuden sielun paikalleen ja sitten olikin hyvä aika etsiä toimivaa pumppua tai kompressoria...
Sellainen onneksi löytyi huoltoaseman toiselta puolelta (samaa rakennusta) ja ystävällinen setä anniskeli ilmaa renkaan täyteen. Ostin myös nipun sieluja ja sähköllä toimivan kompressorin sekä korjausliejua pullollisen. Rengas ei aiheuttanut enempää ongelmia matkalla.
Tarinan opetus: tarkkaile rengaspaineita. Myös reissussa.
Sen sijaan Liettuassa katkesi matkalla kaasuvaijerin nippa yläpäästä. Tunti meni siihen kun askarsin sokeripalasta, rautalangasta ja teipistä korvaavan ratkaisun. Kaasu ei enää palauttanut, mutta ratkaisulla kuitenkin päästiin kotiin asti.
Tarinan opetus: pidä se vaijerinkorjaussarja mukana, että voit tehdä edes jotain tilanteen sattuessa.
Nyt on mittarissa reilu 99000km ja pyörä kaipaa hieman hellää huolenpitoa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti