tiistai 10. lokakuuta 2017

Cagiva etenee

Pikku pätkä kerrallaan olen käynyt Cagivaa edistämässä.
Tänään kävin hakemassa 35mm2 kaapelikenkiä. Tallilla oli "sattumoisin" pari metriä 35mm2 kaapeliä odottamassa. Sillä on kätevä kytkeä akkupaketit toisiinsa ja akkupakettien ulkolaidoilta sitten kontrolleriin, releen ja ehkä päävirtakatkaisijan läpi.
Alla olevasta kuvasta taidan sittenkin vielä korvata nuo 16mm2 johdot tuolla paksummalla, kun se on vielä "helposti" tehtävissä.
Keltaiset johdot menevät CellLog 8M jännitemittareille.
Ohuemmat johdot menevät kiinalaiselle halvalle BMS:lle, jossa kuin sattumalta on johdot niputettu juuri sopivasti.
16mm2 johto taitaa olla turhan hentoa, kun voimaa menee kuitenkin läpi muutama sata ampeeria.



Keltaiset johdot viedään nippuina mittaristoon. Toinen akkupakka tulee tämän pakan päälle, omilla telineillään, lappeelleen.

Odotukset ovat korkealla. Akut antavat jopa yli 500A kun kauniisti pyytää. Aiemmista akuista en osaa sanoa, mitä antoivat, mutta jatkossa pitäisi tosiaan olla käytössä ne kaikki 300A mitä kontrolleri lupaa antaa hetken ajan. Tämä tarkoittaa jopa 15kW tehoa, joka on aika merkittävä määrä näin kevyelle laitteelle.

Akkujen vaihto tiputtaa vehkeen painoa yllättävän paljon: Vanhat akut ja telineet painoivat noin 110 kiloa. Uudet akut eivät varsinaisesti sen isommin tarvitse telineitä ja painavat vain noin 30 kiloa, eli painosta tippuu käsittämättömät 80 kiloa. Tämä ei voi olla vaikuttamatta kiihtyvyyteen ja mäennousukykyyn. Ei haittaa.

Vähän mietin et pitäiskö kytkeä tuo CellLog8M "alarm"-ulostulot sarjaan ja ohjaamaan ... relettä, tai jotain sellaista, niin että jos jonkun kennon jännite tippuu liian alas, kulku loppuu.

Tänä syksynä jos pääsisi ajamaan tallin pihan ympäri, niin olisin tyytyväinen.

Vaan olisihan tuota tekemistä:
- palaneen ajovalon vaihtaminen
- palaneen parkkivalon vaihtaminen
- vilkkujen uusiksi kytkeminen
- uusien peilien laittaminen (tangonpääpeilit molemmille puolelle)
- etulokasuojan sovittelu ja laittaminen paikalleen
- ehkä uudet kokonaiset katteet
- ehkä muovien maalaaminen
- parempi takavalo
- takajarruvalon katkaisijan laittaminen
- 12V systeemien siistiminen
- 48V sähköjen loppuun tekeminen
- laturin vaihto, jos Manson ei pumppaa jännitteitä tarpeeksi korkealle
- kontrollerin parametrisointi uusiksi
- ... onhan tuota

Täältä saisi Type2 - shuko - adapterin kohtuuhintaan: https://www.elektrofahrzeug-umbau.de/shop/ladekabel/ ja näyttäispä olevan täälläkin: https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-schuko-vanlig-stikkontakt-1-fas

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti