lauantai 28. lokakuuta 2017

Ongelmia Cagivan kanssa

Fantasia oli, että olisin tänään ajanut kierroksen tallin parkkipaikalla. Ei onnistunut.
Sain kuitenkin kontrollerin kiinni johtoihin ja periaatteessa ajon pitäisi olla mahdollista. Vaan eipä onnistunut.
Kontrolleri vilkuttaa 4 flashia ja vikakoodi on 17, ja tämä mukamas tarkoittaa

17 Line Contactor Welded Fault Line contactor is welded. 4

Veikkaan että kyse on jostain muusta. Virrat kun kytkee, kontaktori naksahtaa kiinni ja jännite nousee. Hetken kuluttua kontaktori vapauttaa ja jännite laskee. Tätä sykliä se sitten jatkaa maailman tappiin.
Jännitettä on enemmän kuin mitä alunperin. Ehkä tämä sotkee jotain jostain. En tiedä.
Toisaalta taas huomasin että Cagivan runko taitaa olla kiinni akuston maassa, eikä sen pitäisi olla. Huomasin tämän kun alkoi ihoa poltella, ja mittasin jännitteen akuston plussan ja pyörän rungon välillä, ja niin siinä vaan, perhana, oli 57V. Näillä ei pitäisi olla mitään tekemistä toistensa kanssa. Lienee syytä tsekata mikä vuotaa.

Noin muutoin nyt on BMS kiinni, eli latausvirta kulkee BMS:n läpi, 6mm2 johtojen läpi. Tämä oli ensimmäinen kerta kun sähköä vietiin BMS:n läpi, ja sen se näyttäisi ainakin tekevän. Nyt vaan tavallaan hieman mutkistuu sen ymmärtäminen, mitä systeemi tekee, kun samaan aikaan on voimassa laturin profiilin toteuttaminen ja se, mitä BMS yrittää saada aikaan. Vaan kun ei tuosta BMS;stä ole kunnon dokumenttia, niin ei voi tietää.

Laitan tähän linkin geneeriseen BMS:ää käsittelevään tekstiin: https://electricbike.com/forum/forum/knowledge-base/batteries-aa/19950-battery-balance-charging

Mietin että pitäsikö sittenkin hankkia oikeasti 14S laturi. Sellaisia kun näköjään on olemassa, vaikkapa täällä: https://www.akkula.fi/epages/akkula.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20110228-11092-27846-1/Products/21900-14

Nääs kun voi olla ettei tuo laturi, mikä nyt on käytössä, saa akkuja koskaan niin täyteen että BMS pääsisi töihin...

Joka tapauksessa, kirjasin ylös kaiken mitä kontrollerista sain. Teen näistä dokumentin ja varmaan liitän sen tähän sivuun jossain muodossa.

Taidan tilata varakappaleeksi uuden kontaktorin osoitteesta https://www.ev-power.eu/
Vika tuskin on siinä, mutta onhan se hyvä varmistaa. Tämä olisi ainakin tarpeeksi järeä:https://www.ev-power.eu/DC-Contactors/DC-Power-Contactor-400A-Coil-48V.html

Tällaistakin suositeltiin: http://zeva.com.au/index.php?product=110

Sain luettua kontrollerista versionumerot ja sen sellaiset. Nyt ei puutu enää kuin oikean version manuaali.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti