Olin ostanut Motonetistä "MOTOX DieselSyn 5w40" öljyä, kun purkin kyljessä luki muun muassa
"Motox 5W40 DieselSyn on täysin synteettinen, nykyaikaisille henkilöautojen sekä pakettiautojen dieselmoottoreille tarkoitettu öljy. Se sopii käytettäväksi myös katalysaattorilla varustetuissa, turboahdetuissa sekä suoraruiskutusmoottoreissa. API CF/SL/SM, ACEA A3/B3 A3/B4, VW 502.00 / 505.00, MB 229.1 / MB 229.3 ja Porsche luokitukset sekä hyväksynnät."
Jokin sai minut tsekkaamaan, vaihdettuani öljyt, homman vähän tarkemmin. Dusterissa on kuin onkin "Diesel Particulate Filter" eli DPF joka vaatii öljyltä vähätuhkaisuutta. Motox ei ole tällainen öljy.
ACEA-luokituksista täällä enemmän: ACEA-luokitukset
Tarvitaan siis C4 tai edes C3-luokitus ja Motonetin "nykyaikaisille dieselmoottoreille" tarkoitetussa öljyssä ei sellaista ole.
Kävin ostamassa Biltemasta ("Motor Oil 5W-40 Long life Fully synthetic") ACEA C3-luokitettua öljyä ja vaihdoin samantein.
Niin hupaisaa kuin se onkin, Bilteman tarjoama "nämä jutut sopivat autoosi, anna rekisterikilven numero" palvelu suositteli useampaa öljyä, näistä merkittävä osa ilman C-luokitusta. Homman tekee hauskaksi se, että C-luokituksen puuttuminen ei tuhoa moottoria eikä heti samantien tuki DPF:ää, mutta aikaa myöten DPF ilmeisesti menee tukkoon. Ja sen vaihtaminen ei ole ihan ilmaista.
Kenen vika?
Nyt olisi "ylimääräisenä" 4+ litraa alle 100 km ajettua 5w40-öljyä. Näinköhän ne voisi käyttää MotoGuzzissa, jonka vaatimus öljyille on kai ihan vain "SAE 5W-40 API SL".
Ah, laitoin sekä Biltemaan että Motonetiin viestiä. Motonetiltä kysyin, onko tuotekuvaus OK, kun se selkeästi on väärin. Biltemaan taas, onko OK että heidän tuotesuosittelijansa suosittelee vääriä tuotteita.
Edit: Biltemasta tuli ihmisen kuittaus seuraavana päivänä, samoin kuin lupaus viedä asia eteenpäin.
Edit2: Motonetistäkin tuli kuittaus ja viesti: "Oikean öljyn autoosi näet helpoiten Motonetin varaosaluettelosta, ja ohessa on kuvakaappaus Dusterin suosituksista. Öljyä ei voi enää valita esimerkiksi pelkän viskositeetin tai tuotekuvauksen perusteella, vaan autovalmistajasta riippuen joko autovalmistajan oman luokituksen, tai jonkin muun kuten esimerkiksi ACEA-, ILSAC- tai API-luokituksen perusteella. Hiukkasloukullisiin autoihin suositellaan useimmin ACEA C-luokituksien Low-SAPS öljyjä, mutta sekin on autovalmistajakohtaista.
Allianssin (Nissan-Renault ja Dacia) hiukkasloukullisiin dieseleihin pitää purkissa lukea ”ACEA C4”, joka ei puolestaan sovellu muihin dieseleihin.
Valikoimastamme löytyy myös allianssin autojen alkuperäinen öljy Nissan-kannussa:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti