Blast from the past:
https://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=857&start=150
Hieman epäselväksi jäi vaihtoiko se huoltomies sen mun vanhan anturin takaisin vai sainko pitää sen uuden. En ole osan hinnasta perillä niin olettaisin siellä olevan edelleen sen alkuperäinen mikäli se osa maksaa vähänkän enemmän. Kovin halpaa osaa ei merkkikorjaamon kustannuksilla kannata käydä takaisin vaihtamaan.
---
16.8.2020
mittarissa 138746
GS sai uudet pivot-laakerit. Pantiin perä nippuun
---
23.8.2020
mittarissa 138840
gs sai uuden ilmansuodattimen ja uudet öljyt. samalla duunasin hengitysreiän bensatankkiin ja tassun seisontatukeen. tein myös ohuen kiristysprikan seisontatuen holtittoman. heilunnan rauhoittamiseksi. samoin kilven ja takavalon kiinnityksiä parannettiin
---
29.10.2022
Mittarissa 145653
Ilmanputsari tsekattu, on ihan puhdas.
Lisävalojen sähköt ja rele pistetty paikalleen. Nyt toimii kaikki.
On varattu tulpat. 
Öljyt on, öljynsuodatin uupuu.
Peräöljyt on, vaihteistoöljyt on.
Jarrunesteetkin on mutta ehkä niitä ei vielä tarvitse vaihtaa.
Ei tarvi ko suorittaa.
Ainiin, kaasukahvan lämmitin ei toimi.
---------
21.5.2024
Hankittu perälaakeri+tiiviste + swingin laakerit. Vaihtamista vaille tehty.
Mittarissa nyt 146516 km
---------
2025-03-30
R1100GS
 syttyi vain vähän palamaan kun katalysaattori kuumeni loistavaksi. Syy 
tuntematon, mutta oikea tulppa umpimusta, vasen aika tunkkaisen näköinen
 sekin. Ikäänkuin saisi ihan helvetisti liikaa bensaa. Pitää selvittää. 
GS ei lähtenyt käyntiin ilman uutta akkua, joka tuli noudettua 29.3.2025
 Motonetistä. Akun merkki MTX.
---------
2025-05-25
Mittarissa on hennot 146 517
R1100GS
 sai varaosapyörästä uuden (tai "uuden" ruiskusuuttimen). Käynti 
normalisoitui välittömästi eikä se enää yritä syttyä palamaan. Hyvä että
 tuli tuo varaosapyörä (R1100RT) hankittua aikanaan, siitä on ollut 
paljon hyötyä. .
---------
2025-06-24
kilometrit 146 558
Pistin GS:n ajoon ja koitin ajaa sillä Lohjalta Espooseen. Hiukka puolenvälin jälkeen HES lopetti toimintansa. Moottoritiellä 120 nopeudessa, oli hiukkasen epämukavaa. Vapepan aktiivi tuli suojaamaan vilkkuvaloilla kun sain kärryn ja kuskin avuksi. 
Onneksi oli tuo varaosa-RT josta purin HES:n pois ja siirsin sen gessuun. Sehän toimii. Samalla vaihdoin metallisen bensaletkun pikaliittimen (toisen)  
Sain tsekattua alkuperäisen ja korvaavan anturipaketin toiminnan käyttäen akkulaturia ja yleismittaria. Alkuperäisessä ei toinen anturi tehnyt mitään mainittavaa. Toinen vielä toimi.
---------
2025-06
R1100GS sai varaosapyörästä myös toisen ruiskusuuttimen. Tämän laittaminen ei tehnyt oleellisia muutoksia pyörän toimintaan, mutta onpahan nyt samanlaiset ja saman ikäiset ruutat.
---------
2025-08-03
kilometrit 147155
Uusi HES, https://q-tech-shop.de/ tjsp.
Huono tyhjäkäynti, jos lainkaan. ei tietoa syystä, mutta tulpat mustat. oisko läppärunkojen ilmakanavat täynnä paskaa? Tyhjäkäynti hieno jos ruuvaa säätöruuvit kokonaan pois. 
Koeajo: noin 600 kilometriä, kulutus 5.4 litraa satasella. idle heikko.
Ajatus: jos air bypass kanavat on karstaantuneet tukkoon vasemmalla ja oikealla, kun kerran idle on reipas kun säätöruuvit poistaa. 
Toimenpide: ruuvit irti, carb cleaneria sisään ruuvinrei'istä, rassausta / paineilmaa ... ja sitten koittaa säätää uusiksi.
Pyörä pelasi hienosti 600 km matkan. Ainoa on että idlen joutuu pitämään "choke"-säätimellä. Samoin viitosvaihteella jossain 3000 rpm+ on outoa värinää: "hrmph-hrmph-hrmph" 
Teoria: balanssit pielessä? 
---
2025-08-06
Hankin etupyörään uudet laakerit.
Järeämpi 3205B-2RS-TNG NSK. (25x52x20,6) ja se vähemmän järeä
| 6204-2RS NSK. (20x47x14) ja näköjään vielä 
        30x52x7 NBR Akselitiiviste Onkohan se isompi "36312310973" ja se hennompi "36318534835" ? | 
 ---
2025-08-09
kilometrit 148 057 
Läppärungot irti ja putsaten. Oli takaosat mustan karstan peitossa. Samoin ohivirtauskanavat. Ei ole enää. Piippurassi teki ihmeitä kanaville. Nyt on ehkä idle balanssit ja "ajossa" balanssit viimein kohdallaan.
Sellainen hauska detalji että tuossa 2025-08-03 tai niillämain kattelin GS:n tulpat. Oli kolmikärkiset hienot tulpat ja kauttaaltaan mustan noen peitossa. 
Vaan eipä ole enää. Nyt on terveen väriset ja oloiset.
---
2025-08-10
kilometrit 148 057 
Gessuun uudet etupään laakerit. Noilla akselitiivisteillä ei tee tän pyörän kanssa mitään. Onneksi ei olleet kalliit. Ohjeet juutuupista, työkalut temusta, hyvä tuli.
Ulosvetäjäsetti oli tosiaan temusta ja hoiti hommansa hienosti. Suunnilleen tai tarkkaan just tämä https://www.temu.com/fi-en/12pcs-8-25mm-motorcycle-blind-inner-bearing-puller-tool-kit-slide-hammer-flyer-insert-internal-bearing-removal-tool-set-g-601100163948157.html
eli ulosvetäjä temusta mutta Nina löysi tuon jostain puolta halvemmalla.
Nopeusmittarin pyörittäjä purettiin osiksi, putsattiin muta ja hiekka pois, täytettiin tuoreella vaseliinilla ja laitetttiin uudestaan nippuun. Ilmeisesti valkoista pyörittäjä-osaa ei saa erikseen. Se kun on ottanut hiukka kipeää: hammastuksen laita on kulunut pois. Vaan jos toimii niin olkoon.
2025-08-24
Otettiin GS:n takapyörä ja swingi irti, ajatuksena vaihtaa iso laakeri ja swingin laakerit. 
Vieläkään ei ollut tarpeeksi isoa ja ohutta ulosvetäjää, joten jäi kesken.
Iso laakeri pyörii rahisten, joten on todellakin aika laittaa se vaihtoon. Swingin laakerit ovat ehjät mutta on niissä käytön jälkiä. Takarenkaassa ei tuntunut välystä.
Ah, saattaapa olla että kardaanin oikea tai väärä asento saattaisi selittää "hrmph-hrmph" värinät 90+ nopeuksissa. Pitää nyt kasatessa kiinnittää asiaan huomiota (niinkuin se ei tarpeeksi vaikeaa olisi muutenkin).
Juu, saatiin perän iso laakeri vaihdettua, samoin swingin laakerit, ja nyt pitäisi olla kardaanin vaiheistus oikein. Uudet öljyt perään tietty tässä kohtaa.
2025-09-21
Oisko ollut viikko sitten kun vaihdoin kiinasta tulleet ruiskusuuttimet. Kävin pikaisesti kokeilemassa ja pyörä toimi 100% kaasulla vallan kivasti. Muuten sitten ei, ryki ja paukkui.
Tänään vaihdoin aiemmat ruiskusuuttimet takaisin, eli ne jotka olin  varaosapyörästä ottanut.
Tässä olis nyt sitten neljä BMW-suutinta (RT:n omat, varaosapyörän omat) ja jos ne käyttäis finjectorin tsekattavana ja ottais niistä kaksi samanlaista / parhainta ajoon gessuun. Hintaa operaatiolle olisi about 130 euroa.
Sitten taas toisaalta.
Tills.de myy kaksi kappaletta paritettuja R1200 ruiskuja jotka on putsattu ja tarkistettu hintaan 117 euroa. Ostin ja pistin RT:hen sellaiset ja rokki soi hienosti ja käynti on tasainen.
Eli nyt on:
Ihan tuoreet etupyörän laakerit
Ihan tuoreet perän (isompi) laakeri
Ihan tuoreet swingin laakerit
Suht tuoreet kardaanin paikanpitolaakerit.
Ihan uusi aftermarket HES.
2025-10-12
R-pyörän kolmipinnisen diagnostiikan luku
https://www.advrider.com/f/threads/dagnosic-plug-location-on-96-r1100gs.2251/#post-22520
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti