lauantai 29. lokakuuta 2022

Ylläpitoa BMW R1100GS



Blast from the past:

https://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=857&start=150

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Mä sain vaihdettua sen laakerin täl viikolla ja tein homman turhaan liian vaikeasti kun irrotin sen perämurikankin. Pelkkä laakerinvaihto on sellanen puolen päivän homma ja onnistuessaan alle tunnin homma.
 
---

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Silloin pari-kolme vuotta sitten kun mun mopo sammahti ranskalaisen supermarketin pihalle niin merkkikorjaamon testeri arveli juurikin tuon hall anturin olevan viallinen. He vaihtoivat sen osan, mutta koska diagnoosi oli väärä eikä vaihtaminen auttanut niin en maksanut koko hommasta mitään.

Hieman epäselväksi jäi vaihtoiko se huoltomies sen mun vanhan anturin takaisin vai sainko pitää sen uuden. En ole osan hinnasta perillä niin olettaisin siellä olevan edelleen sen alkuperäinen mikäli se osa maksaa vähänkän enemmän. Kovin halpaa osaa ei merkkikorjaamon kustannuksilla kannata käydä takaisin vaihtamaan.
 
--- 
  by vkoivu »

---

16.8.2020

mittarissa  138746

GS sai uudet pivot-laakerit. Pantiin perä nippuun

---

23.8.2020 

mittarissa 138840 

gs sai uuden ilmansuodattimen ja uudet öljyt. samalla duunasin hengitysreiän bensatankkiin ja tassun seisontatukeen. tein myös ohuen kiristysprikan seisontatuen holtittoman. heilunnan rauhoittamiseksi. samoin kilven ja takavalon kiinnityksiä parannettiin 

---  

29.10.2022
Mittarissa 145653

Ilmanputsari tsekattu, on ihan puhdas.
Lisävalojen sähköt ja rele pistetty paikalleen. Nyt toimii kaikki.

On varattu tulpat. 
Öljyt on, öljynsuodatin uupuu.
Peräöljyt on, vaihteistoöljyt on.

Jarrunesteetkin on mutta ehkä niitä ei vielä tarvitse vaihtaa.

Ei tarvi ko suorittaa.

Ainiin, kaasukahvan lämmitin ei toimi.

---------

 

21.5.2024

Hankittu perälaakeri+tiiviste + swingin laakerit. Vaihtamista vaille tehty.
Mittarissa nyt 146516 km

---------

2025-03-30


R1100GS syttyi vain vähän palamaan kun katalysaattori kuumeni loistavaksi. Syy tuntematon, mutta oikea tulppa umpimusta, vasen aika tunkkaisen näköinen sekin. Ikäänkuin saisi ihan helvetisti liikaa bensaa. Pitää selvittää. GS ei lähtenyt käyntiin ilman uutta akkua, joka tuli noudettua 29.3.2025 Motonetistä. Akun merkki MTX.

 

 ---------

2025-05-25
Mittarissa on hennot 146 517

R1100GS sai varaosapyörästä uuden (tai "uuden" ruiskusuuttimen). Käynti normalisoitui välittömästi eikä se enää yritä syttyä palamaan. Hyvä että tuli tuo varaosapyörä (R1100RT) hankittua aikanaan, siitä on ollut paljon hyötyä. .

---------

2025-06-24

kilometrit 146 558

Pistin GS:n ajoon ja koitin ajaa sillä Lohjalta Espooseen. Hiukka puolenvälin jälkeen HES lopetti toimintansa. Moottoritiellä 120 nopeudessa, oli hiukkasen epämukavaa. Vapepan aktiivi tuli suojaamaan vilkkuvaloilla kun sain kärryn ja kuskin avuksi. 
Onneksi oli tuo varaosa-RT josta purin HES:n pois ja siirsin sen gessuun. Sehän toimii. Samalla vaihdoin metallisen bensaletkun pikaliittimen (toisen)  
Sain tsekattua alkuperäisen ja korvaavan anturipaketin toiminnan käyttäen akkulaturia ja yleismittaria. Alkuperäisessä ei toinen anturi tehnyt mitään mainittavaa. Toinen vielä toimi.

 ---------

2025-06


R1100GS sai varaosapyörästä myös toisen ruiskusuuttimen. Tämän laittaminen ei tehnyt oleellisia muutoksia pyörän toimintaan, mutta onpahan nyt samanlaiset ja saman ikäiset ruutat.

 

---------

2025-08-03

kilometrit 147155

Uusi HES, https://q-tech-shop.de/ tjsp. 

Huono tyhjäkäynti, jos lainkaan. ei tietoa syystä, mutta tulpat mustat. oisko läppärunkojen ilmakanavat täynnä paskaa? Tyhjäkäynti hieno jos ruuvaa säätöruuvit kokonaan pois. 

Koeajo: noin 600 kilometriä, kulutus 5.4 litraa satasella. idle heikko.
Ajatus: jos air bypass kanavat on karstaantuneet tukkoon vasemmalla ja oikealla, kun kerran idle on reipas kun säätöruuvit poistaa. 
Toimenpide: ruuvit irti, carb cleaneria sisään ruuvinrei'istä, rassausta / paineilmaa ... ja sitten koittaa säätää uusiksi.
Pyörä pelasi hienosti 600 km matkan. Ainoa on että idlen joutuu pitämään "choke"-säätimellä. Samoin viitosvaihteella jossain 3000 rpm+ on outoa värinää: "hrmph-hrmph-hrmph" 
Teoria: balanssit pielessä? 

 ---

2025-08-06

Hankin etupyörään uudet laakerit. 

Järeämpi 3205B-2RS-TNG NSK. (25x52x20,6)  ja se vähemmän järeä 


6204-2RS NSK. (20x47x14) ja näköjään vielä  30x52x7 NBR Akselitiiviste

Onkohan se isompi "36312310973" ja se hennompi "36318534835" ?

 ---
2025-08-09
kilometrit 148 057 

Läppärungot irti ja putsaten. Oli takaosat mustan karstan peitossa. Samoin ohivirtauskanavat. Ei ole enää. Piippurassi teki ihmeitä kanaville. Nyt on ehkä idle balanssit ja "ajossa" balanssit viimein kohdallaan.
Sellainen hauska detalji että tuossa 2025-08-03 tai niillämain kattelin GS:n tulpat. Oli kolmikärkiset hienot tulpat ja kauttaaltaan mustan noen peitossa. 
Vaan eipä ole enää. Nyt on terveen väriset ja oloiset.

--- 

2025-08-10
kilometrit 148 057 
Gessuun uudet etupään laakerit. Noilla akselitiivisteillä ei tee tän pyörän kanssa mitään. Onneksi ei olleet kalliit. Ohjeet juutuupista, työkalut temusta, hyvä tuli.
Ulosvetäjäsetti oli tosiaan temusta ja hoiti hommansa hienosti. Suunnilleen tai tarkkaan just tämä https://www.temu.com/fi-en/12pcs-8-25mm-motorcycle-blind-inner-bearing-puller-tool-kit-slide-hammer-flyer-insert-internal-bearing-removal-tool-set-g-601100163948157.html
eli ulosvetäjä temusta mutta Nina löysi tuon jostain puolta halvemmalla.
Nopeusmittarin pyörittäjä purettiin osiksi, putsattiin muta ja hiekka pois, täytettiin tuoreella vaseliinilla ja laitetttiin uudestaan nippuun. Ilmeisesti valkoista pyörittäjä-osaa ei saa erikseen. Se kun on ottanut hiukka kipeää: hammastuksen laita on kulunut pois. Vaan jos toimii niin olkoon.

2025-08-24

Otettiin GS:n takapyörä ja swingi irti, ajatuksena vaihtaa iso laakeri ja swingin laakerit. 
Vieläkään ei ollut tarpeeksi isoa ja ohutta ulosvetäjää, joten jäi kesken.
Iso laakeri pyörii rahisten, joten on todellakin aika laittaa se vaihtoon. Swingin laakerit ovat ehjät mutta on niissä käytön jälkiä. Takarenkaassa ei tuntunut välystä.
Ah, saattaapa olla että kardaanin oikea tai väärä asento saattaisi selittää "hrmph-hrmph" värinät 90+ nopeuksissa. Pitää nyt kasatessa kiinnittää asiaan huomiota (niinkuin se ei tarpeeksi vaikeaa olisi muutenkin).
Juu, saatiin perän iso laakeri vaihdettua, samoin swingin laakerit, ja nyt pitäisi olla kardaanin vaiheistus oikein. Uudet öljyt perään tietty tässä kohtaa.

 

2025-09-21
Oisko ollut viikko sitten kun vaihdoin kiinasta tulleet ruiskusuuttimet. Kävin pikaisesti kokeilemassa ja pyörä toimi 100% kaasulla vallan kivasti. Muuten sitten ei, ryki ja paukkui.
Tänään vaihdoin aiemmat ruiskusuuttimet takaisin, eli ne jotka olin  varaosapyörästä ottanut.
Tässä olis nyt sitten neljä BMW-suutinta (RT:n omat, varaosapyörän omat) ja jos ne käyttäis finjectorin tsekattavana ja ottais niistä kaksi samanlaista / parhainta ajoon gessuun. Hintaa operaatiolle olisi about 130 euroa.
Sitten taas toisaalta.
Tills.de myy kaksi kappaletta paritettuja R1200 ruiskuja jotka on putsattu ja tarkistettu hintaan 117 euroa. Ostin ja pistin RT:hen sellaiset ja rokki soi hienosti ja käynti on tasainen.
Eli nyt on:
Ihan tuoreet etupyörän laakerit
Ihan tuoreet perän (isompi) laakeri
Ihan tuoreet swingin laakerit
Suht tuoreet kardaanin paikanpitolaakerit.
Ihan uusi aftermarket HES.

 

2025-10-12

R-pyörän kolmipinnisen diagnostiikan luku

https://www.advrider.com/f/threads/dagnosic-plug-location-on-96-r1100gs.2251/#post-22520

 

Mar 16, 2002

greetings from sunny??? england

ok here goes.....

this is for motronic 2.1 and 2.2, not the 1150's

first locate the diagnostic plug, as above.

this plug has three wires, and they are numbered on the plug as 1,2and 3 oddly enough !!
i dont have the colours at hand, but if you need them let me know.

connect the analogue multimeter (digital probably wont work)set to volts, with the red wire to pin 1 and the earth to a good earth on the bike.

now switch the ignition on

sometimes,if you havent ran the engine, codes 1122 and 1133 will show, which is apparently normal
this is what i,ve had trouble with as my hall sensors keep failing.

now using a piece of wire, connect that also to pin 1 and hold it to earth for about 5 seconds, then completely remove it.

right now you should be watching the voltmeter

initially it should drop to almost 0 volts for about 2.5 seconds
and then rise back to about 12 volts

this is then followed by a series of short dips (or maybe just one) towards zero........count these dips

it should then pause for about 2.5 seconds
followed by more quick dips....count again

this will happen four times, giving you the first fault code.

for example......
one dip - pause - two dips - pause - two dips - pause - four dips - pause - 2.5 sec dip - pause
which gives you 1-2-2-4

this will repeat over and over until prompted again for the next code,
to prompt for the next code just repeat the piece of wire between terminal 1 on the diagnostic plug and earth for about 5 seconds.
then the same process repeats

keep doing this until you get the code 0000
this means no further faults stored

to erase codes pull fuse 5 for 30 seconds.

i suppose you want to know what the codes are too !

0000 - no further faults stored
4444 - no fault stored
1111 - c/o potentiometer
1122 - hall sensor 1
1133 - hall sensor 2
1215 - throttle potentiometer
1223 - engine temperature sensor
1224 - air temperature sensor
2341 - fuel control/ lambda sensor at limit
2342 - lambda sensor signal invalid
2343 - fuel mixture setting at limit
2344 - oxygen sensor shorted to ground
2345 - oxygen sensor shorted to 12 volt

3333 - stellgliedtest lufter ??? sorry my german is non existant
1341 - baudendepr <c/o potentiometer> ??? german again

well i hope thats as clear as mud for you !!!

if any of it doesnt make sense just give me a shout

all usual disclaimers apply

have fun
rich
notts
uk

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti