sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Guzzin tunkkausta

Kävin eilen tarkistamassa guzzista pari juttua.

Kiinnitin bensaletkun paineiselle puolella painemittarin. Ei sitä bensapaineen mittaamiseen ole tarkoitettu, mutta väliäkö hällä, tukeva metallinen mittari. Bensapaine on todellakin suunnilleen 2.5, joten se ei aiheuta jumalattoman rikkaalla käymistä, kuten on havaittu tapahtuvan.





Saman tallin Karri oli paikalla, ja hän jeesasi oskilloskoopin kanssa. Laitoimme skoopin karvat molempiin ruiskuihin, pidin koneen käynnissä ja Karri tulkitsi näyttöä. Signaalit saatiin piirtymään hienosti samalle ruudulle ja ne näyttivät ihan sellaisilta kuin voi odottaakin.  Saimme selville muun muassa sen, että pulssin (maadoitus) pituus on viisi millisekuntia, ja tämä taitaa olla homman juju. Pulssin kun ei pitäisi olla kuin suuruusluokkaa 1-2 millisekuntia.

Skoopin kanssa kikkailusta saatiin pikku videokin talteen. Se on nykyään täällä: http://www.youtube.com/watch?v=Frpzq9gHZbU

Täällä toveri guzzisti JuhaV kommentoi aihetta: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3138.msg22887#msg22887 "Sport 1100i:ssä oli tyhjäkäynnillä kaasu "kiinni" ruiskutussyklin pituus luokkaa 1.5 - 2 ms ja kaasu täysin levällään 12-13 ms"

No eipä tuosta suurta viisautta sen enempää syntynyt paikan päällä, mutta lopuksi vielä mietin, muuttuuko käynti kun vaihtaa puolissa heikkovirtajohdot keskenään (siis samassa puolassa). Eipä sillä tainnut olla merkitystä. Ihmettelen kyllä hieman. Kas kun virtapiiri ei ole piiri ellei sillä ole kahta päätä. Heikkovirtapiiri on selkeä; toinen nasta menee maihin ja toisesta tulee jännite. Vaan mitenkäs tämä korkeajännitepuoli? Mihin se maadoittaa, josko mihinkään?

1 kommentti:

  1. Puolan korkeajännitekäämi maadottaa maihin eli sylinterikanteen. Se on se kipinä siellä tulpan kärkivälissä kun vilahtaa keskielektrodista sivuelektrodiin (Toisinpäin kulkee virta mutta ei sitä kannata miettiä. Tulee pian oikosulku korvien väliin) ja sitten se on tehnyt umpikierroksen.

    VastaaPoista