maanantai 5. maaliskuuta 2012

Nyt kummastuttaa Guzzi

MotoGuzzi California Jackal moottoripyöräni kävi kiukuttelemaan muistaakseni noin kolme vuotta sitten. Ongelmat alkoivat käsittääkseni siitä kun remmiahdin leipoi kiinni ja poistin ahtimen ja lisäbensansyötön.

Jackalista on tsekattu ja vaihdettu melkein kaikki mitä mieleen on tullut. Viasta sen sijaan ei ole vieläkään aavistustakaan.

mm. seuraavat jutut on tehty parin viimeisen vuoden aikana:

- bensat vaihdettu tuoreisiin (joka vuosi kerran tai pari)
- tulpat vaihdettu tuoreisiin (joka kerran kun ne ovat kokeillessa tukkeutuneet)
- ECU diagnosoitu vialliseksi (MotoItalia Importin toimesta) ja vaihdettu toiseen (Reboot guzzi spares, parisataa euroa)
- suuttimet mitattu ja hyviksi havaittu. taisin silti vaihtaa ne uusiin (parisataa euroa)
- läppärunkokonaisuus (satakunta euroa) vaihdettu, oli väljät  akselit
- Throttle Position Sensor (TPS, parisataa euroa) vaihdettu, oli väljä akseli aiheuttanut sekoilevan toiminnan
- Crank Position Sensor (CPS, 150 euroa) vaihdettu. Varmuuden vuoksi.
- kaikki releet vaihdettu. Ihan vittuilun takia kun joku kehotti tarkistamaan, onko releet kunnossa. Oli ne kai kunnossa, ja uudet releet maksoivat vain 180 euroa.
- 2011 vaihdettiin männänrenkaat (olivat ehjät, 150 euroa) ja imuventtiilit (olivat ehjät, mutta pikku lommot oli lautasen reunassa, noin sata euroa).
- puristukset on tsekattu, tietenkin. 10% eroa vasemmalla ja oikealla, mutta arvot ihan OK. Mittaus tehtiin ennen venttiilien ja männänrenkaiden vaihtoa.
- bensapaineet mitattu ja havaittu olevan spekseissä. Aiemmin vaihdoin regulaattorin. Tein alkuperäisestä sovittimen kun orggis on törkeän kallis ja tarvikeosa hoitaa homman kyllä.

- bemari R1100GS ostettu kun Guzzista ei ottanut selvyyttä
- Honda CBR 600 ostettu, kun bemariin tuli mystisiä vikoja eikä silläkään voinut ajaa

Oireena on surkea käynti. Pyörä lähtee käyntiin, nippanappa, ja vain siten että starttaa kaasuläpät täysin auki ja startatessa läimäyttää läpät kiinni. Käynti on heikkoa ja pyörä iskee liekkiä ilmanputsareihin ja pakoputkiin, sekä savuttaa ankarasti. Ajaa ei voi.

Tuoreimpana tutkittavana juttuna oli ylä- ja alakerran ajoitus. Guy W tsekkasi ajoitukset ja oli sitä mieltä että ala- ja yläkerta on toisiinsa nähden oikeissa vaiheissa. Vikaa ei Guy osannut kertoa, mutta veikkasi jotain sähköistä. Guy palauttaa pyörän joten olen taas lähtöpisteessa. Paska ei toimi eikä minulla ole taaskaan aavistustakaan siitä, missä vika piilee.

Monta asiaa tiedän, mitkä eivät ole rikki, mutta se ei paljoa lämmitä.

Vaan onpa tuota ihmetelty. Tuoreimmat tuskan parahdukset löytyvät tästä ketjusta: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3138.0

Ahdin oli suunnilleen tollainen: http://koti.kapsi.fi/~jsavola/ahdin/3.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti