sunnuntai 4. maaliskuuta 2012

Pikapiipahdus tallilla

Kävin sitten tallilla. Tallilla http://www.kraftwolfmc.fi/ ei voi piipahtaa kotoa ohimennen, nykyään, kun sinne on matkaa parikymmentä kilometriä. Mutkistaa elämää kun on turhankin kanssa matkaa harrastuspaikalle.

Joka tapauksessa, BMW R1100GS sai tänään uuden akun. Vartan "ihan tavallinen" akku tuli kyytiin www.akkupalvelu.fi liikkeestä sopuhintaan. Harmi vaan ettei BMW:n käynti parantunut uuden akun myötä. Pyörä lähtee kyllä käyntiin, mutta puhaltaa outoa, rasvaista savua joka haisee hieman steariinilta ja on väriltään lähinnä harmaata. Hetken käytyään pyörä sammuu. Molemmat sylinterit lämpiävät.

Viime kesähän lähti käyntiin aika surkeasti. BMW oli talvehtinut parkkipaikalla kinoksen sisällä, ja kun tuli aika ottaa se ajoon, alkoivat ongelmat. Pyörä lähti käyntiin apusähköllä, ja käynti oli alkuun terveen oloista. Noin viiden minuutin tyhjäkäynnin jälkeen kuului hassu ääni ja pyörä sammui. Sen jälkeen ei BMW ole toiminut kunnolla, eikä sillä oikein voi ajaa.

Vika, mikä sitten onkaan, ilmenee moninaisin tavoin: Hemmetinmoinen savutus, välillä vain toisen sylinterin käynti, rykiminen, kakominen ja sammahtelu.

Kesällä 2011 vikaa etsittiin kissojen ja koirien kanssa. Bensa vaihdettiin, öljy vaihdettiin, tulpat vaihdettiin tuloksetta. Suuttimet kävivät suutinpajalla mitattavina ja hyviksi havaittiin. ECU vaihdettiin ristiin toisen samanlaisen kanssa, vika kuitenkin pysyi minun pyörässäni ja se toinen pyörä toimi minun ECUllani aivan normaalisti.

Kone purettiin lohkoa myöten, venttiilikoneistot käytiin läpi ja kaikki rakennettiin uusiksi: Mikään ei muuttunut. Vaihdoin lopulta BMW:n vakuutuksen seisonta-ajalliseksi ja laitoin vehkeen seisomaan, kun ei sillä ajaakaan voinut, eikä vikaakaan löytynyt.

Kun kerran Guzzi ja BMW olivat molemmat rikki, piti kuitenkin jotain keksiä, jolla ajaa. Ostin sitten Honda CBR 600:n jolla suoritin loppukesän ajot. Aika ankea laite on CBR, mutta tämä oli osin tarkoituksellista. Ei tule tykästyttyä liikaa, ja raaskii pistää eteenpäin kun muut vehkeet taas toimivat.

Lupasin itselleni, etten mieti BMW:tä ennenkuin Guzzi on taas ehjä ja ajossa. Guzzi on nyt ollut pari viikkoa Guyn hellässä huomassa, mutta en ole vielä kysynyt, onko vikaa löytynyt.

Kyllä BMW:stä on ollut paljonkin iloa, ja uskon että siitä vielä kalu tulee. Ukrainaa kauempana en ole tuolla käynyt. Siitä pari kuvaa täällä:  http://koti.kapsi.fi/~jsavola/2008-ukraina/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti