keskiviikko 27. kesäkuuta 2012

Reissuvalmisteluja

Tarkoitus olisi pitkästä aikaa lähteä ulkomaanmatkalle Guzzilla. Kesällä 2010 tuli käytyä vaimon kanssa Puolassa, Sudenpesässä, mutta BMW:llä. BMW:ssä kun on myös ollut ongelmia, se on ollut pois ajosta jo toista vuotta.
BMW:llä piipahdin aiemmin Ukrainassa. Meno Baltian läpi ja paluu Tanskan, Ruotsin kautta. Ennen BMW:n hankintaa tuli Guzzia käytettyä siellä sun täällä: Läntisin paikka kai Skotlannin länsirannikko, itäisin Irbit, pohjoisin jossain Nordkappin lähistöllä ja eteläisin kai Dubrovnik. Mutta tällä kertaa matka kohdistuu Roomaan. Ensimmäistä kertaa menen laivalla Puolaan ja jatkan siitä. Baltia on ajettu eestaas jo monta kertaa, samoin Ruotsi, eikä kumpikaan juuri houkuta. Erityisesti Tukholma-Malmö - väli on unettava, samoin kuin Latvia ja Liettua. Laivaan nousu on lauantai-iltapäivällä (30.6.2012) ja Puolassa ollaan sitten kun laiva pääsee sinne asti. Finnlines ja SMOTO-alennus puristi laivamatkan hinnan 211 euroon. Pientä valmistelua ja varustelua on tehty edellisinä päivinä. Asensin pyörään pienen tuulisuojan.
Ennen sitä sain kiinnitettyä pyörään kolme Givi-laukkua yleisasennussarjaa käyttäen. Ei ollut helppoa eikä erityisen hauskaakaan. Laukut sain edullisesti, mutta kiinnikkeisiin paloi pitkä penni. En tiedä miten homma olisi kannattanut hoitaa, mutta Hepco&Beckerin kolmen laukun sarja Guzziin sopivine kiinnikkeineen olisi ehkä ollut vähiten huono vaihtoehto.
Vaihdoin kahvakumit. Pistin roskiin ehkä huonoimmat kahvakumit ikinä. Tai sitten ne ne olivat vain liian isot. Löysin Storm-motorilta kympillä vaahtokumiset ja ne tuntuvat oikein hyviltä. Pitkää elinikää en niille povaa, ovat sen verran pehmeät. Eilen kävin tallilla vaihtamassa moottori-, perä-, ja vaihteistoöljyt. Suodattimen jätin tällä kertaa vaihtamatta: muistelen että se olisi vaihdettu muutama tuhat kilometriä sitten. Perästä oli puolet öljyistä kadonnut jonnekin, todennäköisesti kardaanitunneliin. Ei niistä siellä ole vahinkoa, joskaan ei hyötyäkään. Öljyä oli perämurikassa vielä sen verran, että voitelu tuskin on kärsinyt. Kun kävin miettimään ja muistelemaan, on edellisestä perä- ja vaihteistoöljyjen vaihdosta useampi vuosi. Kilometrejä en muista, mutta nytpä on homma hoidettu. Perään meni ihan tavallista Nesteen peräöljyä ja 10% Molykote-a - liejua. Vaihteistoon laitoin Shockproof mansikkahillot, eli Red Line-"öljyt". Kiintoisaa ainetta, josta kerrotaan varmaankin täällä http://www.redlineoil.com/ lisää. Moottoriin laitoin neljä litraa Valvoline 20W-50 racing tai jotain sinnepäin - öljyä. Yleensähän Guzzi Californian öljytilavuus taitaa olla 3 litraa, mutta tuossa yksilössä on välipala, joka nostaa öljytilavuutta litralla. Enemmän öljyä säilyy parempana pidempään.

1 kommentti: