sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Haasteita vaunun asennuksessa



Kuten arvata saattaa, mikään palikka ei sovi paikalleen.
Suunnilleen noille kohdin, suunnilleen tollaisilla kiinnityskohdilla.

Tavoitteena on laittaa vaunu kiinni neljällä kiinnikkeellä. Kun muistetaan pari seikkaa, alkaa tilanne hahmottua:

- kiinnikkeiden pitää olla mahdollisimman kaukana toisistaan
- mp:n rungossa on hyvä olla kiinnikkeen kohdalla yhteys läpi pyörän
- etuyläkiinnike pitää olla vaunussa taaempana kuin pyörässä
- takayläkiinnike pitää olla vaunussa edempänä kuin pyörässä
- vaunun akselin on suotavaa olla 20-30 senttiä  edempänä kuin mp:n takarenkaan akselin.
Tuo pitäisi saada suunnilleen tuohon. Mutta miten?

Liekö OK että pistää pultin tuon putken alla olevista levyistä läpi? Levyjen väliin holkki, ettei levyt väänny.
Muuten hyvä, mutta tilanne taitaa olla mahdoton. Californiassa on takaiskareista taapäin vain putkea, joten sinne ei kannata kiinnikettä laittaa. Vaunun rungossa oleva kiinnike taas on todella takana, joten sitä käyttäen takakiinnike suuntautuisi vaunusta katsoen eteenpäin, eli samaan suuntaan kuin etempi kiinnike, joka on huono asia: kiinnikkeet eivät saa olla saman suuntaiset.

Pari vaihtoehtoa tuli mieleen yön yli nukuttua:

1) murkula eli megaklämppi:
- rautakimpale, jossa U:n muotoinen kolo. laitetaan tuohon kohtaan vahvistettua runkoa yläpuolelta.
- olemassa olevien vahvikelevyjen väliin laitetaan "shimmi". voi hepata hitsillä kaiketi. eli levyjen väli "täytetään"
- murkulan U:n haarat pultataan alapuolelta yhteen
- murkulaan on hitsattu tai pultattu tatti
- mihinkään olemassaolevaan siis ei kajota, vaan sen ympärille rakennetaan tukeva "klämppi"

2) miniapurunko:
- hankala paikka ohitetaan rakentamalla apurunko, joka kiinnitetään klämpeillä hankalan paikan etupuolelta ja takapuolelta.
- miniapurunkoon kiinnitetään tatti hitsaamalla tai pultaten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti