Kuten arvata saattaa, mikään palikka ei sovi paikalleen.
Suunnilleen noille kohdin, suunnilleen tollaisilla kiinnityskohdilla. |
Tavoitteena on laittaa vaunu kiinni neljällä kiinnikkeellä. Kun muistetaan pari seikkaa, alkaa tilanne hahmottua:
- kiinnikkeiden pitää olla mahdollisimman kaukana toisistaan
- mp:n rungossa on hyvä olla kiinnikkeen kohdalla yhteys läpi pyörän
- etuyläkiinnike pitää olla vaunussa taaempana kuin pyörässä
- takayläkiinnike pitää olla vaunussa edempänä kuin pyörässä
- vaunun akselin on suotavaa olla 20-30 senttiä edempänä kuin mp:n takarenkaan akselin.
Tuo pitäisi saada suunnilleen tuohon. Mutta miten? |
Liekö OK että pistää pultin tuon putken alla olevista levyistä läpi? Levyjen väliin holkki, ettei levyt väänny. |
Pari vaihtoehtoa tuli mieleen yön yli nukuttua:
1) murkula eli megaklämppi:
- rautakimpale, jossa U:n muotoinen kolo. laitetaan tuohon kohtaan vahvistettua runkoa yläpuolelta.
- olemassa olevien vahvikelevyjen väliin laitetaan "shimmi". voi hepata hitsillä kaiketi. eli levyjen väli "täytetään"
- murkulan U:n haarat pultataan alapuolelta yhteen
- murkulaan on hitsattu tai pultattu tatti
- mihinkään olemassaolevaan siis ei kajota, vaan sen ympärille rakennetaan tukeva "klämppi"
2) miniapurunko:
- hankala paikka ohitetaan rakentamalla apurunko, joka kiinnitetään klämpeillä hankalan paikan etupuolelta ja takapuolelta.
- miniapurunkoon kiinnitetään tatti hitsaamalla tai pultaten.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti