Hahmotelmia |
Kun vaunun ja pyörän takarenkaan välinen ero on 30 senttiä, on vaunun takayläkiinnike juuri takaiskarin yläkiinnikkeen edessä. Tällöin on takayläkiinnikkeen kulma pyörän (ja vaunun) pituusakseliin nähden 90 astetta,joka lienee minimi.
Mutta niistä kiinnikkeistä.
Jospa nimeän kiinnikkeet seuraavasti:
1 - takayläkiinnike
2 - taka-alakiinnike
3 - etuyläkiinnike
4 - etualakiinnike
1 takayläkiinnike
Tämän joutunee tekemään käsityönä. Paikka on hieman hankala. MP:n takaiskunvaimentajan yläkiinnikkeestä "eteenpäin" on runkoputken tukena sen alapuolella kaksi paksua levyä, joten tavallista klämppiä ei siihen saa laitettua kuten helposti muuten pyöreään putkeen saisi.
Näinpä ajattelin että tekisin esimerkiksi 6mm paksusta rautalevystä U:n muotoisen klämpin jonka saisi painettua ylhäältä päin runkoputken päälle / ympärille. Jäykistyslevyjen välin voisi täyttää sopivan paksuisella metallipalalla.
Tämän U-palan alalaitaan saisi sitten yhden tai kaksi reikää (14mm) joista toiseen tai siihen ainoaan saisi korvakkeellisen kiinnikkeen kuten Velorexin kiinnikkeet ovat.
2 taka-alakiinnike
On selvää, että taka-alakiinnike pitäisi saada niin taakse kuin mahdollista. Sopiva paikka löytyy takajalkatapin alta.
Takajalkatapin kiinnityspultteja voi pidentää ja niiden alle voi laittaa vaikkapa kolmion mallisen paksun lätkän, johon poraa tai hitsaa korvakkeellisen kiinnikkeen.
Kiinnitystanko taitaa uupua tähän paikkaan, joten sellaisen joutunee tekemään. Pyörän puolella standardi Velorex-korvake, vaunun puolella 35 mm klämppi vaunun rungon ympärille, niin taa kuin mahdollista. Tarinan mukaan tämä kiinnitystanko tulisi laittaa 90 asteen kulmaan pyörän keskilinjaan nähden. Laitetaan näin, jos onnistuu.
Edit: Nyt kun mietin vähän lisää, voisi olla parasta poistaa nykyinen takajalkatappien kiinnikelätkä ja tehdä sen tilalle lätkä jossa on sekä jalkatappi että vaunun kiinnike. Lienee tukevampi ja selkeämpi.
3 etuyläkiinnike
Tähän kohteeseen taitaa sopia kaupasta hankittava valmis kiinnike. Turha tehdä kaikkea itse jos ei ole pakko.
Olen mitannut vaikka kuinka monta kertaa ja minusta näyttää että Guzzin runkon paksuus on 30.5 milliä, joten ei uskalla ottaa tasan 30-millistä klämppiä. Onneksi säätyvääkin mallia on tarjolla täällä: http://simplysidecars.co.uk/sidecarfittings.html
Luulisin että osa "SCV/3" sopii kohteeseen. Jos ei sovi, niin sitten sovitetaan. Hinta ei ole kovin halpa, mutta aika eksoottinen on osakin, 50 puntaa tämän tekstin kirjoitushetkellä.
4 - etualakiinnike
Saattaa olla työläin järjestää tämä osa. Taidan lähteä siitä, että valmistetaan pieni apurunko, joka on piirroskuvassa edestä päin katsottuna. Guzzin moottorin kiinnittää runkoon järeä pultti tuossa edessä alhaalla. Jos sovittaisi pultin päiden alle apurungon, joka tulee kiinni vaunun etualakiinnikkeeseen, saattaisi ratkaisu olla sopivan vahva ja kestävä. Tämän osan joutunee tekemään käsin, paitsi apuna kannattanee hyödyntää muuten turhaksi jäävää tankoa joka tuli vaunun mukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti