perjantai 19. kesäkuuta 2015

piaggio fly starttiongelmat

Piaggio Fly hankittiin nuorison edustajalle, joka vastikään 15 täytti.
Skootterin hinnasta saatiin tinkaistua pari sataa euroa pois, kun se kävi huonosti tyhjäkäyntiä. Myöhemmin kävi ilmi myös se, ettei se halunnut kirveelläkään lähteä kylmänä käyntiin.

Ehdin purkaa ja puhdistaa kaasuttimen. Sieltä ei mitään kummaa löytynyt.

Koin ahaa-elämyksen kun luin service manuaalia: venttiilivälykset voivat hyvinkin vaikuttaa käynnistymiseen, ja kuka sen tietää, onko venttiileitä säädetty ikinä.

Niinpä sitten tavasin service manualin: http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/download/piaggio_fly_4t_servicemanual.pdf ja tartuin toimeen. Tunti meni säätäessä. Ensi kerralla menenee 20 minuuttia, max.

Imuventtiilin välys oli nollassa, pakosen välys oli ehkä 0.05. Nyt on imu .10 ja  pako .15 ja skootteri
lähtee kuin palmun alta. Mittarissa on kilometrejä noin 6780.

Toissapäivänä kävin Piaggioon ostamassa Motonetistä uuden takarenkaan (120/70-12). Edellisestä oli pintaa jäljellä keskellä noin puoli milliä. Uusi rengas maksoi 35 euroa, ja sain sen ihan itse omin voimin väännettyä paikalleen. Nyt on pintaa vaikka lampaat söisivät!

Havaintoja tähän mennessä:
- akussa oli yhdessä kennossa nestepinta alle minimin. Oli. Nyt on täsmätty
- takarengas loppu: uusi rengas 35
- avaimia oli vain yksi. vara-avain tehty, maksoi 13 euroa
- venttiilivälykset loppu: säätöön meni tunti, asiasta bloggaukseen puoli tuntia
- mietityttää: jos kerran venttiileitä ei ollut säädetty, oliko laitetta muutenkaan huollettu? Taitaisi olla parasta vaihtaa suodattimet, öljyt ja tulppa nyt ainakin, ehkä myös etujarrun nesteet. Huoltokirjaa ei tullut kaupassa mukana.
- eräs manuaali on täällä: http://www.piaggio.fi/files/piaggio/ohjekirjat/FLY50_4V4T_FI_kansilla.pdf
- tietoa sytytystulpista löytyi täältä: http://www.ngksparkplugs.com/docs/tech/design_symbols_plugs.pdf

Tehtyjä toimenpiteitä, kun mittarissa on noin 6700 km
- akun nestepinnat tarkistettu ja säädetty
- takarengas vaihdettu
- rengaspaineet tarkastettu
- kaasutin putsattu
- öljyt vaihdettu
- peräöljyt vaihdettu
- sytytystulppa vaihdettu (NGK CR8EB. koneessa oli NGK CR8E) (yllättävän kallis, 8.9 eur @ Motonet)
- venttiilit säädetty
- ilmansuodatin puhdistettu (oli erittäin tomuinen. kolme kertaa huuhtelin ja puristelin alkylaatti 2T bensassa ennen kuin alkoi säilyä bensa puhtaana. sitten öljysin ja pistin takaisin paikalleen) 
- jarrunesteen vaihto (6800km)
- jarrupalojen ja kenkien tarkastus 
- vaijereiden tarkastus
- vielä tehtävänä: Toisioilmankierrätysjärjestelmän puhdistus (mietin vaan että kärsiikö skootteri jos tätä ei tee?)
- vielä tehtävänä: variaattorin tarkastus
Piaggio Fly 4t venttiilikoneisto. Helppo säätää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti