tiistai 9. kesäkuuta 2015

zonerille käyttöä

Nuorison edustaja sai ensimmäisen mopokorttiin johtavan opetuksensa eilen.
Hankin opetusluvan kun tuo nuorison edustaja liikkuu paljon harrastustensa ja sen sellaisen takia.
Mopossa on ollut vähän tehon puutetta. Tänään (10.06.2015) löytyi syy ja korjaus.
Täydellä kaasulla on kulku hyytynyt, samoin kuin muutenkin ylämäkiin ja sen sellaisiin. Kaikki tämä tuntuu bensan vähyydeltä.
Purin kaasuttimen (taas kerran) ja kaikki siellä oli siistiä ja puhdasta.
Kokeilin alipainehanan toiminnan (kaasarista alipaineletku irti, bensaletku irti, ja imaisin alipaineet alipaineletkuun) ja hana alipainehana toimi niinkuin olettaa saattaa.
Kuitenkin kokeilin ohittaa koko helvetinkoneen (siis sen alipainehanan) ja kuinka ollakaan, mopon kulku muuttui aivan toiseksi. Liekö pieni reikä alipainekalvossa tai muuten vaan liian jäykkä venttiili? En tiedä enkä välitä. Nyt kulkee niinkuin kiinalainen insinööri on sen tarkoittanut kulkevan!
Riskinä on tietenkin koko moottorin täyttyminen bensalla, jos neulaventtiili ei jaksa pitää bensoja tankissa, joten jonkinlainen bensahana on syytä laittaa.

Edit: Seuraavana päivä kipaisin hakemassa noin viiden euron hintaisen yleismallisen bensahanan Motonetistä. Kun menin sitä asentamaan Zoneriin, oli takapihan laatoituksella iso jälki valuneesta bensasta. Onneksi kiinalainen insinööri oli suunnitellut kaasuttimen ylivuotosysteemit sellaiseksi, että vaikka venttiili laskisikin bensaa ylen määrin kohokammioon, se valuu hallitusti ulos, sen sijaan että täyttäisi moottorin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti