Lienee syytä tsekata pari juttua.
http://motenergy.com/me0708.html kertoo seuraavaa:
This ME0708 is a Brush-Type, Permanent Magnet DC motor with very high efficiency. Capable of 4.8 KW continuous and 15 KW for 1 minute. For voltages from 12 to 48 VDC input and 100 amps continuous (300 amps for 1 minute). Designed for battery operated equipment. For more information, see the Drawing below. Motor weight of 28 pounds.
1) Armature Resistance Line to Line is 0.010 Ohms. 2) The number of brushes is 8. 3) The maximum recommended rotor speed is 5000 rpm. 4) Voltages from 0 to 48 VDC input. 5) Torque constant of 0.13 Nm per Amp 6) The Inductance Phase to Phase is 0.06 Milli-Henry. 7) Armature Inertia is 180 Kg Cm Squared. 8) Continuous current of 100 Amps DC. 9) Peak current of 300 Amps DC for 1 minute. 10) Weight of 28 pounds. 11) Peak Stall Torque if 38 Nm. 12) This is an Open Frame, Fan Cooled motor.
Täällä on näytillä graafit suorituskyvystä: https://sep.yimg.com/ty/cdn/yhst-129399866319704/ME0708data.pdf?t=1523318830&
Graafit ovat tosin niin oudossa muodossa etten olen ihan varma, ymmärränkö niitä.
Luulisin että pitäisi katsoa viimeistä graafia, jossa lukee "48V CCW" eli counter clockwise.
Mitä tässä mietin, on, että välitys pitäisi varmaankin tarkistaa niin että häkkyrä kiertäisi sen maksimin silloin kun kaasukapula on täysin auki eli täydet jännitteet annetaan kontrollerista moottorille. Tai suunnilleen sinnepäin. Kai.
Nyt välitykset on lähinnä arvauksen varassa. Koitan selvittää tähän blokahdukseen yksityiskohtia ja laskuja.
Max nopeus (nopeusmittarin mukaan about 100 km/h): XX
Eturattaan piikkien lukumäärä: XX
Takarattaan piikkien lukumäärä: XX
Takarenkaan ympärysmitta: XX
Näiden perusteella voidaan laskea moottorin rpm huippunopeudella.
Sitten voidaan arpoa, olisiko joku muu välitys parempi. Motivaationahan tähän on saavuttaa maksimaalinen kiihtyvyys annettujen teknisten reunaehtojen puitteissa.
Ei niin etteikö vehje nyt olisi "riittävän" tehokas tai reipas. Se on. Vaan niin että tietäisi että missä mennään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti