Onneksi mulla ei ole energia- tai sähkö- tai moottoritekniikan koulutusta niin ei järki paljoa ajatuksen lentoa rajoita.
Jos ajatellaan vaikka sähköajoneuvoa jossa on sanotaan 48 voltin tasavirtamoottori, ja siinä on kontrolleri joka tekee esim 50+ voltin akkujännitteestä hetkellisesti jopa 300A virtaa moottorille, max 48 voltin jännitteellä.
Kontrolleri on nokkela ja se osaa regeneraation jalon taidon.
Nyt ollaan siinä pisteessä että tiedetään että kontrollerissa on tasasuuntaus, joka pätkii akkujen antamaa virtaa ja tekee siitä tasavirtaa, halutulla jännitteellä. Kontrolleri osaa myös ottaa sisään moottorin antamaa vaihtovirtaa ja osaa tehdä siitä akuille tasavirtaa.
Mitä tekee "akkulaturi"?
Just tuota. Se ottaa sisään vaikkapa 240V vaihtovirtaa ja tekee siitä vaikkapa 60V tasavirtaa.
Nyt sitten huomataan että ajoneuvossa on kyydissä yhteensä kaksi laitetta jotka tekevät vaihtovirrasta akustolle tasavirtaa.
Se jota kutsutaan laturiksi, tekee maksimissaan, sanotaan 15 ampeerin teholla akkuihin puhkua.
Se, jota kutsutaan kontrolleriksi, tekee jopa 70 ampeerin teholla samaa asiaa.
Miksi hitossa pitää mukana olla kaksi laitetta jotka tekevät samaa asiaa?
Miksi ei tiputa 4:1 muuntajalla 240 VAC:tä 60 VAC:hen ja syötä sitä niihin kontrollerin napoihin joihin kytketään moottori? Moottori pitää tietty kytkeä ensin irti ettei koko viritelmä karkaa horisonttiin tai sula.
Jos ajatuksessa ei ole heikkoja kohtia (juu juu jäähdytys ja kaikkea sellaista tarvitaan), voi ajoneuvosta tiputtaa kokonaan kyydistä 15A laturin joka painaa kuin synti, samalla kun latausnopeus kontrollerin regeneraatiota käyttäen nopeutuu vaikkapa kolminkertaiseksi.
Sevcon Millipak 4QPM kontrolleri hillitsee regeneraatiota asetettavasta jänniterajasta (vaikkapa 56V) yli mennessä ja lopettaa sen tykkänään (menee "free-wheeling" moodiin) kun seuraava raja (vaikkapa 57V) ylittyy.
Joku jollakulla on energia, sähkö tai moottoritekniikasta jotain ymmärrystä: Miksi en voisi tehdä näin?
Edit: Ystäväni energiatekniikan tohtori tuumasi et "Toimiihan tuokin, mutta kevyemmillä osilla ja paremmalla hyötysuhteella homma sujuu jos teet 240 VAC:sta 60VDC tasavirtaa, hakkuroit sen sopivalle taajuudelle ja syötät sen sitten kontrollerille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti