perjantai 27. elokuuta 2021

Dacian takkuilut

Polttoaineen kulutuksen näyttö näyttää litralla-parilla liian isoja lukuja verrattuna siihen mitä olettaisi. Samoin, ajossa tasakaasulla hieman nykii. En ole verrannut ajotietokoneen näyttöä pumpulla mitattuun ja laskettuun kulutukseen. Voisi olla hyvä tehdä se.

Olisko syynä sähkökatko jonkin suuttimen virtapiirissä? Näin oli käynyt jollekin duster-kuskille jossain Kreikassa tms. Ainakin liittimen putsaus ja hiplaus poisti ongelman mutta vain hetkeksi.

Sytytti varoitusvalon ja OBD kertoi P0202 eli https://www.yourmechanic.com/article/p0202-obd-ii-trouble-code-injector-circuit-malfunction-cylinder-2-by-spencer-clayton#:~:text=P0202%20indicates%20that%20the%20ECM,the%20vehicle%20from%20further%20damage.


Toinen ajatus olisi ajaa vaikkapa Forte-käsittely diesel-ruiskusysteemin läpi täyttämällä polttoainesuodatin sopivalla Forte-liemellä ja antaa auton käydä aikansa tyhjäkäyntiä. Näin vinkkasi Pekka. En ole vielä kokeillut, mutta täällä on ohje suodattimen vaihtoon https://www.youtube.com/watch?v=BvYJf4mCzZ0

Edit 29.4.2023: Ongelma selvisi aikanaan ja oli ihan muuta kuin yllä spekuloin. Oli jäänyt diesel-suodatin vaihtamatta ja sen tiiviste oli huonosti. Veti ilmaa polttoaineletkuun dieselin sijaan ja siitä sitten seurasi kulutusnäytön sekoilua, tehon puutetta ja huonoa käyntiä.

1 kommentti:

  1. Eipä tainnut olla takkuiluun muuta syytä kuin se ettei dieselsuodattimen vaihtoa oltu tehty .. koskaan? Jäykkä diesel ei oikein halunnut imeytyä vaan liittimistä imeytyi ilmaa dieselin sekaan. Suodattimen vaihto ... ja laite pelaa taas kuin enkeli.

    VastaaPoista