torstai 30. kesäkuuta 2016

Putte tuli

teinille harjoitteluvälineeksi, muutoin kauppakassiksi: fiat punto 1.2 44kW vm 2001

keskiviikko 25. toukokuuta 2016

Smartin laakerit

Olin jo pidempään ihmetellyt kun Smart tuntui jotenkin epätarkalta tai löysältä ajettaessa.
Nyt sitten pari päivää takaperin huomasin että jostain kuuluu heikko "raps raps" - ääni samaan tahtiin kun arvelin renkaiden pyörivän. Siinä vaiheessa kun ääni alkoi "tuntumaan" myös ratissa varasin ajan huoltoon.
Eilen sain tuomion: molempien etupyörien laakerit ovat kaputt, jopa siinä määrin että niissä on välystä ja ajon epämääräisyys selittyy.
Hieno homma kun löytyy syy siihen miksi vehke toimii huonosti ja sen saa korjattua!
ATOY-iltahuolto Espoon Kivenlahdessa kertoi diagnoosin ja korjaa tilanteen. Mainio konsepti tuo iltahuolto näin työssäkäyvän ihmisen kannalta.
Smartin mittarissa on noin 120 000 kilometriä ja kyseessä on ensimmäinen renkaiden laakereiden vaihto.
Aiemmin on vaihdettu muuta palikkaa suunnilleen seuraavasti:
- etuiskarit noin 90 000 kohdalla
- "koiranluut" noin 100 000 kohdalla
- ilmastoinnin putkista jonkinlainen osa noin 70 000 kohdalla
- akku noin 95 000 kohdalla (sitkeä alkuperäisakku! kesti 9 tai 10 vuotta!)

edit: kävin auton. tulihan tuolle huville hintaa, 480 euroa, mutta pakkohan tuolle oli jotain tehdä ja ... auto tuntuu ihan uudelta kun se taas kulkee suoraan!

Suzuki vs RVS, Guzzin tulpat ja jälkikiristys

Guzzin kansien jälkikiristys näköjään kestää aikansa, kun sitä tallilla puuhaan. Tämän ajan ja vähän muutenkin olen nyt ajellut Suzukilla, jonka mittariin ehti jo pyörähtää tasanumerot. Ei sentään rivi nollia vaan rivi seiskoja.
Suzuki poltti öljyä sen verran pahasti että harmitti. Kippasin koneeseen RVS G4-purnukan ja tämän jälkeen öljysavu lakkasi näkymästä. Öljyä kuitenkin vielä kuluu jonkin verran, mutta pers arvio olisi että "paljon vähemmän".
Olisipa kiva tietää mitä moottorin sisällä on tapahtunut...
Mutta joo, Guzzi on tallilla ja kannet oikeassa momentissaan (45Nm). Vaihdoin nyt kun paikat olivat tarjolla pikkutulpat, joilla olikin jo ajettu kai 60 000 kilometriä.
Uudet tulpat ovat NGK CR8EIX ja vanhat olivat PMR8B.

Kiva on pikku-Suzukilla taivutella pitkin mutkaisia teitä. Mainio ajoasento. Vain pari pikkuseikkaa vaivaa: tuoko se kotio, vieläkin se polttaa öljyä, tehoa uupuu eli jotain vikaa on jossain.

Sain mielestäni loistavan ajatuksen: Miksei laittaisi guzzin keinuvipujen akseleita sorviin ja sorvaisi niihin kiilamaista muotoa paikalleen asettamisen helpottamiseksi?

tiistai 3. toukokuuta 2016

Guzzilla töihin


Oli sen verran mukava keli että huitaisin Guzzilla työpaikalle.
Samalla räpsäisin kuvan mittareista. Nopeusmittari näyttää nykyään 50% liikaa. Tästä suuri osa johtuu neljänneksen tiheämmistä perän rattaista ja osa jostain muusta. Harmi vaan että matkamittarikin näyttänee nykyään vähän mitä sattuu.

Siksipä pyörässä on SigmaSport mittari, joka ottaa signaalin etupyörältä ja on kalibroitu tuohon renkaaseen, eli nopeus ja matka mitataan oikein. Tai tarpeeksi oikein.

Nyt olisi hyvä katsoa miten nuo mittarit käyttäytyvät toisiinsa nähden. Kun matkamittarit nyt näyttävät 23997/4980 on mahdollista myöhemmin katsoa missä suhteessa lukemat kulkevat ja päätellä kokonaiskilometrit noin suunnilleen.

Tänä keväänä on kilometrejä tullut vasta noin 200.

sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

Mosa Herää 2016

Oli taas kerran Mosa herää - kaupunginosatapahtuma. Kävin vaunun kanssa antamassa kyytiä lapsille. Kivaa oli.
Tämän talven puuhista mainittakoon, että Guzziin vaihdettin takaisin alkuperäisen malliset venttiilinjouset. Joskus oli laitettu pinkeämmät, mutta alkuperäinen on nyt sopivampi.
Norsa Oy teki kansityöt, venttiilit läpättiin, paikat putsattiin ja osumajäljet sorvattiin venttiileistä pois. Oli joskus hieman hiponeet venttiilit toisiinsa.
Eilen eli 23.4.2016 pistin vaunun kiinni pyörään. Kaikista hienoista suunnitelmista huolimatta en ollut tehnyt vaunulle mitään talven aikana. Näinkin voi käydä.

Äiä ja äiän mopo (Kuva: Timo Malmberg)

Äiä, mopo ja kyytiläinen (Kuva: Timo Malmberg)

lauantai 12. maaliskuuta 2016

Oivallus


Sain pajalta takaisin kannet puhdistettuina, läpättyinä ja alkuperäisen vahvuisilla venttiilinjousilla. Viimein pääsin kasaamaan taas pyörää ja eilen sain sitä sen verran käyntiin että hommat taitaa olla kansien osalta kunnossa. Pajalla hiottiin myös keinuvipujen pinnat sileiksi, nyt kelpaa säätää venttiilejä!

Joka hemmetin kerta kun noita keinujen akseleita laittoi paikalleen seurasi turhautumista, kun pitää saada akseli kulkemaan a) pukin b) messinkiprikan c) keinuvivun d) messinkiprikan e) jousen f) teräsprikan g) pukin läpi.
Aika joku noista hiluista oli väärässä kohdassa eikä akseli uponnut läpi.

Nyt viimein tajusin ottaa tankin irti. Ylhäältä näkee mikä milloinkin kanittaa, ja on mahdollista pienellä meisselillä tms siirtää palikat paikalleen.

Toinen vaihtoehto olisi tietty kartiomainen tuurna joka pakottaisi palikat kohdalleen, mutta sellaista minulla ei ole.
Oikea kansi nähtynä ylhäältä.

sunnuntai 17. tammikuuta 2016

Guzzin ylläpitoa


irrotin kannet
aikanaan vaihdoin jäykemmät venttiilinjouset. nyt vaihdan takaisin originaalit.
jäykät jouset kuluttavat turhaan kaikkea.