Tekaisin guzziin uuden imusarjan tiivisteen ja huono käynti ja aivastelu lakkasi siihen.
Mietin pääni puhki, millä saisn tiivistepahviin pyöreän, sopivan kokoisen reiän. Normaalisti olen käyttänyt tarkoitukseen pientä vasaraa ja 9x19 hylsyä. Tällä kertaa ei sopivaa hylsyä ollut käsillä, joten improvisoin juotoskolvin kanssa ja poltin sopivan kokoiset pyöreät reiät pahviin. Hyvä tuli.
Mopossa oli kaiketi kaksi eri ongelmaa.
Tyhjennysruuvi vuoti bensat pihalle, ja käynnistäminen oli hankalaa, kun kohokammio ja bensaletku olivat aina tyhjät yön seisomisen jälkeen. Piti polkea tai startata kauan, että alipaineventtiili laski bensaa tarpeeksi kohokammioon. Pitkä starttailu taas ei ole akun kannalta kiva juttu, ja pitkä polkeminen taas on muuten noloa. "Korjasin" tilanteen purkamalla kaasuttimen ja täyttämällä tyhjennysruuvin reiän tiivistesilikonilla. Ylivuotoputken rassasin auki, joten bensaventtiilivika ei täytä kampikammiota, toivottavasti, bensiinillä. Sitä vaan toivon että mainittu silikoni ei muutu hötöksi bensassa lilluessaan. Silikonihitunen saattaa tukkia vaikkapa pääsuuttimen helposti, ja matka loppunee siihen :I
Se toinen vika taas oli sellainen, että moposta oli puhti kateissa. Oireet viittasivat laihalla käymiseen, ja siihenhän voi olla montakin syytä (roska pääsuuttimessä, neula irti, ...) mutta mahdollisesti tällä kertaa bensatankin alipaineventtiilin letkun vaihtaminen parempaan auttoi. Veikkaan, joskaan en ole varma, että alipaineletku vuosi ilmaa, eikä bensa"hana" pysynyt niin auki, että bensapinta olisi ollut tarpeeksi korkealla. Voi olla niinkin,että pääsuuttimessa oli roska. Enpä tiedä, mutta vika on kuitenkin nyt poistunut ja mopo kulkee aivan sairaan kovaa myös ylämäkeen.
Koitan pitää mopon suunnilleen sellaisena kuin se tehtaalta lähtiessään oli. Tähän on monta syytä. Ensimmäinen on tietenkin se, että mopon virittäminen on pääsääntöisesti laitonta. Olisi noloa päästä maksamaan sakkoja moposkootterin virittämisestä. Toinen syy on se, että haluan että moponi kestää pitkään, vaikkei se mikään erityisen hieno ja upea olekaan. Kolmas on se, että siinä ei oikeastaan ole juuri minkäänlaisia ajo-ominaisuuksia: iskunvaimennus, ajogeometria eivät sovellu "nopeaan" ajoon sitten ollenkaan.
Mieluusti käyttäisin halvinta mahdollista bensaa mopossani, mutta 95-oktaanisen sisältämä alkoholi taitaa tuhota tiivisteet ja muut herkät osat. Näin ollen käytän V-poweria tai 98-oktaanista.
Kaksitahtiöljynä käytän synteettistä 2T-öljyä. Kaksitahtisen pakokaasukäryt eivät ole herkulliset, ja mieluusti minimoin käryä. Halvan ja kalliimman 2T-öljyn välinen hintaero on täysin epäoleellinen, öljyä menee todella vähän ja litran pänikällä ajaa täältä taivaanrantaan monta kertaa.
Arvioidaanpa: seossuhde 2%, litra 2T-öljyä sekoittuu siis 50 litraan bensiiniä. Mopo kuluttaa ... Enpäs muuten tiedäkään. Arvioidaan 3 litraa satasella. 50/3 = 17, eli 1700 kilometriä per litra kaksitahtiöljyä. Työmatka on kymmenen kilometriä suuntaansa, joten päivässä on ajoa 20 kilometriä. Litralla 2T-öljyä ajaa siis 85 kertaa töihin ja takaisin.
Edit: No tottakai se tiivistesilikoni liukeni bensaan. Pidin sitten eilen tauon työmatkalla ja tyhjensin kohokammion pariin kertaan, kun tiivisteestä muodostunut lima tukki paikat. Purin sitten kohokammion taas kerran irti, poistin silikonit ja pistin tyhjennysruuvin kierteisiin hivenen toisenlaista mömmöä. Vuotakoot, jos on vuotaakseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti