perjantai 3. elokuuta 2012

Tuli sit käytyä, osa II

5.07.2012 torstai

Edullisen hotelliyön jälkeen jeesasin kanssamotoristeja lainaamalla 21-millistä avainta ketjunkiristyshommaa varten. Itse en ketjuja reissussa kiristele.
Jatkoin matkaa kohti Trentoa. Matkanteosta ei sen suurempia mielikuvia: teollista maisemaa ja hemmetisti lämpöä.
Suunnitelma oli ajaa isoa tietä Ravennaan ja sieltä sitten kohti Roomaa, mutta enpä toteuttanut suunnitelmaa, vaan käännyin kohti Firenzeä jo aiemmin päästäkseni vuorille ja pienille teille.
Käännyin Bolognan jälkeen SP7:lle, jota jatkoin vuorten yli.
Hienoja maisemia oli siellä, ja satuin osumaan kahvilaan, jossa asiakkaina näytti olevan lähinnä moottoripyöräilijöitä.
Yöksi päädyin paikkaan nimeltä Barberino di Mugello, hotelli "il Cavallo", jos oikein muistan.
En käynyt Faenzassa, jossa osallistuin vuonna 2000 erääseen FINITA-ralliin, enkä myöskään Montemurlossa, jossa kävin Ossi Oluen kanssa tapaamassa Fusellonia ja muita mainioita motoristeja FINITAn jälkeen. Fuselloni olisi ollut mukava tavata, mutta kun meni onneton kuolemaan tuossa muutama vuosi sitten :I

6.07.2012 perjantai

Päivä oli aurinkoinen ja lämmin enkä jaksanut enää vältellä väistämätöntä, joten suuntasin suorinta tietä Roomaan.
Kallis oli moottoritiemaksu, 19e Firenzestä Roomaan, mutta tulipa koettua sekin. Kiirehän ei minulla vielä ollut, mutta ajattelin kuitenkin olla ajoissa perillä.
Ajatuksena oli, että sekä minä että vaimo olisimme molemmat Roomassa lauantaina. Vaimo oli tulossa lentäen ja tarkoitus oli ajaa yhdessä takaisin.
Huiskaisin kuitenkin Roomaan päivää etuajassa ja sain hotellista huoneen. Noin muutoin suosittelen sellaista palvelua kuin booking.com. En tiedä täysin miten homma kulissien takana toimii mutta käyttäjän kannalta palvelu on loistava. Usein majoituksen hinta on booking.com:n kautta hankittuna edullisempi kuin tiskiltä.
Samoin navigaattori on jumalten lahja motoristille. Ajoin hotellin pihaan eksymättä kertaakaan, vaikka Rooma on iso kaupunki ja siellä on monta tietä ja risteystä.

7.07.2012 lauantai

Mopo tulille ja lentokentälle. Etukäteen ujostutti lähteä seikkailemaan ja pysäköimään isolle lentokentälle, mutta homma sujui hienosti. Navi opasti eleettä oikeaan paikkaan ja kaksipyöräiset vehkeet pysäköitiin sinne minne se sopivat ja missä ne eivät ole muiden kulkijoiden tukkeena, joten tämäkään ei ollut ongelma.
Olin kuitenkin tullut ajoissa paikalle, joten pääsin viettämään aikaa muutamankin tunnin lentokentällä, jonne vaimokin sitten aikanaan tuli.
Panteon
Hotellille mentiin, syötiin hyvin ja nukuttiin vielä paremmin.

8.07.2012 sunnuntai

Kylille bussilla. Jotain vanhoja taloja siellä oli. Niistä otettiin muutama kuva ja tavattiin vanha tuttu Mikko vuosien takaa Panteonin vieressä. Mikon kanssa nautimme huurteisia ja vaihdoimme kuulumisia, joita riittikin.
Hotellille mentiin lopulta, syötiin hyvin ja nukuttiin vielä paremmin.

9.07.2012 sunnuntai

Päätimme jatkaa matkaa ja näin teimmekin. Ajoimme pohjoiseen ja majoituimme lopulta Pisan kaupungissa, jossa saimme hotellista lainaan TV:n kaukosäätimen, joka tuli mukanamme vahingossa koko loppumatkan. Laitamma sen postissa takaisin, kun joskus ehdimme.
Matkan varrella jäi mieleen paikannimiä Viterbo ja erityisesti Siena, joten ajoimme varmaankin tietä nimeltä SS2.
Siena
Sienassa pidimme paussia ja kävimme syömässä kukkulan päällä.
Päivä oli pitkä ja kuuma, ja teimme hieman huonon reittivalinnan: päädyimme köröttelemään tylsää, tasaista ja hidasta pikkutietä kun koitimme välttää moottoritietä.

Kaksi tornia Pisassa
Illalla Pisaan päästyämme kuvasimme italialaisen rakennustaidon helmiä.

10.07.2012 maanantai

Herättyämme etsimme käsimme Sen Tornin ja kävimme siellä ottamassa muutaman valokuvan. Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että kamerassani Nokia N8:ssa on ostamani softa, PhotoRama tai jotain sinnepäin, jonka panoraamanluontitoiminto sekosi täysin, kun koitin ottaa Siitä Tornista kuvaa. Nips naps nirri pois meni softalta, kun ei reppana tajunnut, että se torni on oikeasti vinossa.
Jatkoimme matkaa kohti rantaa ja kävimme syömässä Carrara-nimisen kylän rannalla sijaitsevassa ravintolassa. Upeat on biitsit, menemme varmaan toistekin.
Rannan jälkeen jatkoimme sisämaahan ja tietenkin pienempiä teitä. Sitä en muista mitä ne tiet olivat, mutta minulla on kuvia joissa on GPS-koordinaatit. Kun keksin, kuinka saan kuvat sijoitettua maps.google.com palveluun, selviää myös matkareittimme.
Hetkeäkään ei kaduttanut ajaa pieniä teitä vuorten yli, kun kiirekään ei ollut.
SS665 näyttäisi olevan tie jota ajoimme.
Takarengas oli kulunut kulmikkaaksi, joten keksin pysähtyi vaihdattamaan sen paikassa nimeltä Pastorella, SP6:n varrella.
Yhteistä kieltä ei ollut, mutta yhteistyössä saimme kumin vaihdettua. Rengasfirman kaverit tarjoilivat paikallista kuohuviiniä ja esittelivät Ferraria, joka oli parkkeerattu takahuoneeseen. Upea oli se.
Jälkikäteen tarkastellen renkaan vaihto tapahtui huonoon aikaan, perille Como-järvelle pääsy nimittäin meni todella myöhäksi, ja taas kerran meinasi käydä vanhanaikaiset...