maanantai 15. elokuuta 2022

Bemareita ja bemareista

2022.06.18

 

Nina sai viimein kaikki tarpeelliset osat laittaakseen K1200:ään keskituen. Nyt on ja voi kun on hieno. 

K-pyörään pitäis vaihtaa peräöljyt ja ilmansuodattimet ja mitähän kaikkea

Itte vaihdoin varmuuden vuoksi jarrunesteet R1100RT:hen kun edellisestä vaihdosta ei ollut tietoa. Vain 352 200 mittarissa.

Edellisestä öljyjen ja suodattimen vaihdosta taitaa olla vain 5000 km hieman yllättäen, joten ehken hätäile niiden kanssa.

R1100GS ei ole juuri ollut ajossa tänä kesänä

sunnuntai 19. kesäkuuta 2022

Alkukesä 2022

 Käytiin reissussa, R1100GS ja K1200S.

Espoo - Lohja - Yyteri - Kalajoki - Kemi - Muonio - Rovaniemi - Kärsämäki - Lohja - Espoo.

Kelit ei oikein suosineet. Rovaniemellä oli vesisade ja +6C kun sieltä lähdettiin. 
Oltaisiin menty pohjoisemmaksikin mutta tajuttiin että jää liian ohut marginaali aikataulun loppupäähän: mikä tahansa yksittäinen ongelma sotkisi todella pahasti tilanteen. Minkäs teet.

Ennen reissua pistin GS:ään uuden eturenkaan (Karoo) ja taakse oli syksyn 2021 viimeisinä päivinä laitettu myös uusi kumi (Scorpion Trail). Lähtiessä kilometrit olivat noin 143 000. Samaan aikaan laitettiin gessuun myös brembo carbon ceramic jarrupalat.

Ei itse asiassa mitään ongelmia tai ylläreitä reissussa, mutta ne GS:n kahvanlämmittimet pitäisi kyllä oikeasti korjata.

torstai 2. kesäkuuta 2022

BMW diagnostics

Tuli vastaan tällainen linkki jonka ihan vartavasten pistän tähän talteen:

https://www.manualslib.com/manual/471501/Bmw-R850.html?page=71

"Kuinka tsekataan yleismittarilla ja hyppylangalla mitä BMW:llä on sanottavana hyvinvoinnistaan"

lauantai 28. toukokuuta 2022

Solar power extravaganza

Kattovoimala

Pistin sit hankkien aurinkovoimalan omalle katolle.

Piti tulla 12 paneelia mutta katolle sopi lopulta vain 10: kaksi viiden paneelin riviä. Kattoikkuna katkaisi rivin ikävästi, ja sitten olikin jo naapurin hallitsema osa kattoa vastassa.

Invertteri on Sofar 4.4 KTL-X ja paneeleina saavat luvan toimia Canadian Solar 370W paneeli. Teoreettinen kokonaiskapasiteetti on siis 3.7kW. 

Tampereen sähkölaitos ostaa ylijäämäsähköni ja vähentää seuraavasta/seuraavista laskuistani sen mitä olen heille tuottanut. Marginaalia ottavat 0.3c/kWh ja hinta on muutoin spot-hinta.

Kaksi paneelia jäi siis yli, ja ne tekisi kuitenkin mieli ottaa vielä mukaan. Ehkä pistän ne seinälle, ehkä mikroinvertterin tai parin kanssa.

Sellainen pikku ongelma on että puoleen päivään asti pari isoa puuta antaa pahasti varjoa, erityisesti kahdelle itäisimmälle paneelille. Hankin kaksi kappaletta Tigo4A0-optimoijia, josko varustaisi nuo laitimmaiset paneelit niillä. Enää tarvii laittaa ne paikalleen. Prkl.

Mikrovoimala

Askartelin sitten huvikseni myös toisen aurinkovoimalan, mutta pikkaisen paljon pienemmän.
Tämän voimalan kasasin Motonetistä ostettuun työkalusalkkuun, jonne laitoin Victron 75/15 lataussäätimen, Victron 24/12|20 jännitteenmuuntimen, satunnaisen 24/230V halvan invertterin, yhden kappaleen jännitenäytöllisiä tupla-USB-töpseleitä 24V puolelle ja toisen samanlaisen 12V puolelle. Lisäksi laitteeseen tulee vielä ainakin 12V tupakansytytinliitältä.
Akkuina on tässä vaiheessa suunnilleen halvimmat 64Ah auton starttiakut mitä Motonetistä löysin ja paneelina on joko Heckert 315W tai .. Onkohan se myös Heckert mutta uudempi ja isompi. Täydennän ja korjaan kun muistan.
Että miksikö?
Ihan huvin vuoksi. Ja sen vuoksi että olisihan se kiva että olisi edes jonkin verran 5, 12, 24 ja 230 volttista sähköä jos sitä ei jonakin hetkenä saakaan seinästä.
Tätä varten shoppasin ClasOhlsonilta 2 kappaletta 50W paneeleita (Tuotenro 36-8108) jotka sitten johdotin ja liitin mikrovoimalaan. Näin vapautui isot paneelit Korpivoimalaa varten

Pikkuvoimala

Mainitsin että piti tulla 12 paneelia mutta katolle sopi vain 10. Hankin niitä varten Hoymiles HM-700 mikroinvertterin ja mikroinvertteri ja paneelit ovat nyt koekäytössä kunnes saan ne tuohon parvekkeen ulkolaidalle. Kyllä sieltä rokkenrollia irtoaa, niistäkin. Parempi että ovat oikeissa töissä eivätkä varastossa pölyttymässä.
Mikroinvertteri siis syöttää vain yhteen vaiheeseen, ja tällä kertaa kyseessä on vaihe 2. Graafit näyttävät kivasti että vaiheessa 2 on satoja watteja enemmän syöttöä verkon suuntaan kuin ykkösessä ja kolmosessa.
Eli Sofar Solar invertteri tuuttaa tavaraa vaiheisiin 1,2 ja 3, ja tämän lisäksi tuo HM-700 syöttää vaiheeseen 2.
Enää tarvitsee laittaa nämä kiinteästi parvekkeen laitaan.


Korpivoimala

Minulle on kertynyt nurkkiin pari täysikokoista paneelia joilla on ruokittu tuota pientä off-grid - voimalaa. Taidan hankkia off-gridiä varten pari 50W paneelia. Paljon helpompi siirrellä ja sijoitella. Josko hankkisin vaikka Hoymiles HM-1500 mikron ja pistäisin sen maaseuturesidenssin katolle noiden kahden extrapaneelin kanssa. Lisänä on sekin rikka rokassa.
Jos eli kun nyt pistää kaksi täyskokoista paneelia neljän paneelin mikroinvertteriin, voi halutessa laittaa pari paneelia lisää. Ja kun vaihenetotus tulee lopulta maaseudullekin, ei sillä ole enää niin paljoa väliä missä vaiheessa on kulutusta ja missä vaiheessa on syöttöä.
Edit: Tilasin HM-1500 mikroinvertterin. Jospa sen pistäisi Korpeen katolle noiden kahden sattumapaneelin kanssa. (ebay.de, 400 euroa mikro + verot  + rahdit). Pitänee hankkia vielä alu-profiilia ja kiinnikkeitä, pistää katolle ja sit se ikävin ... eli tilata sähkäri kytkemään voimala)


Lasketaanpa


Paneeli 1: Nolla euroa
Paneeli 2: Nolla euroa
Invertteri: EUR 389.90
Invertterin rahti: EUR 9.90

Profiilit: 90 euroa
Profiilien jatkopalat: 11,60 euroa (2.90 e kappale, Orima @ K-rauta)
Jatkopalojen rahti: 6 euroa 


Shelly Plus 1PM mittausta varten:  45.61 €
Shelly rahti (arvio): EUR 10
AC-suojakatkaisin: ?
AP9-kotelo: ?
suojaputket: ?

1 x PV-kattokiinnike Orima ruuvipussi huopa-/profiilipeltikatto  (12,90 €)
6 x PV-kattokiinnike Orima Easy Rail profiilipelti/huopa (6,90 €)
1 x Aurinkopaneelin päätykiinnike Orima Easy Rail 30-40mm musta 8kpl  (27,90 €)
Tuotteet yhteensä (82,20 €)
Toimituskulut (15,90 €)
Alv. 24% (18,99 €)
Tilaus yhteensä (sis. alv.) 98,10 €

Tähän mennessä rahaa on mennyt 400 + 90 + 17 + 45 + 10 + 98 = 660 euroa eikä yhtään mitään ole vielä asennettu minnekään. Lähtöoletuksena "paneelit nolla euroa" vielä hieman vääristää laskuja, kun se ei tarkkaan ottaen pidä paikkansa.


Yleisesti

On sellainen pieni jännä juttu että Suomessa, jos laitat eri valmistajan liittimet paneelin johdotukseen, galaksi räjähtää. Muualla päin maailmaa ei tällaista taideta olla havaittu. Ongelma on siinä että jos on vaikka mikroinvertteri jossa on valmistajan X liittimet, pitäisi sitten johto jatkua saman valmistajan liittimillä ja niitä ei oikein ole olemassa eikä saa mistään. Tätä oli joku muukin (Kyösti) noitunut ja kysynyt asiaa TUKESilta. Tukes vastasi: 

Tukesin luettelon S10 2023 mukaisesti standardin painoksen vaihtuessa voidaan menetellä seuraavasti:
”Standardin tai sen painoksen vaihtuessa sähköturvallisuusviranomainen päivittää standardiluettelon. Luettelon päivityshetkellä rakenteilla oleva sähkölaitteisto voidaan rakentaa valmiiksi ja ottaa käyttöön edellisen standardin mukaisena kolmen vuoden kuluessa päivityksestä"
Tälläisen vastauksen sain Tukesilta.

Tämän vastauksen perusteella jatkan Korpivoimalan ja Pikkuvoimalan kanssa vuoden 2022 standardien kanssa, enkä liikaa mieti koko asiaa. Kummankin rakentaminen on alkanut 2022 mm. invertterin hankinnalla.




Linkit oman muistin tueksi

Sähköt mulla siirtää Caruna Espoo: https://energiaseuranta.caruna.fi/mobile/?origin=mobile#/tracking

Voimalan tiedot näyttää minulle Solarman: https://home.solarmanpv.com/plant/infos/data

sunnuntai 3. lokakuuta 2021

Detaljeja V10 liittyen

 Pitäisikö ECU suojata?

http://paaat.guzz.free.fr/diode_transil/english.html



Puuhaa talveksi 2021-2022

 Nyt olisi korkea aika miettiä harrastehommia tästä kevääseen, että keväällä olisi kaikki kulkineet täydessä iskussa.


Derbi Senda DRD 

Tollainen tuli talliin vähän aikaa sitten, Ninan pojalle. Hinta oli kuntoon nähden hyvä, mutta muutamia juttuja on pakko tehdä ennenkuin tuota uskaltaa nuorisolle antaa katukäyttöön.

  • Kytkinvaijerin kiristin: Oli poikki. Nyt .. No, pitää vielä jotain tehdä tälle.
  • Tehty: Kumit sileät: Uudet kumit jo hankittu ja ne ovat jo auton perässä matkalla asennukseen.
  • Takavilkut: toimivat välillä. Uudet pitäisi laittaa ja katsoa johdot kuntoon.
  • Tehty: Kytkinkahva: Oli poikki. Nyt on uusi
  • Tehty:  Ketjut, rattaat: Tuli nähtyä sitten sellainenkin mopo minkä ketjuja ei oltu ikinä rasvattu. Ei pisaraakaan öljypaskaa missään. Ketjut olivatkin sitten aivan loppu ja kilometrejä ei niillä varmaan kovin montaa ollut. Uudet ketjut ja rattaat hankittu, laitetaan samalla paikalleen kun uusilla kumeilla olevat vanteet pääsevät alle.
  • Tehty:  Takajarrusatula uupui: Oli joku pöllinyt. Piti ostaa uusi. Kallis on, mutta nyt se on paikallaan.
  • Tehty:  Takajarrun työsylinteri: Oli joku pöllinyt. Piti ostaa uusi. Kallis on, mutta nyt se on paikallaan. 7
  • Tehty: Takajarruvalon anturi: Oli rikki. Nyt on uusi.
BMW K1200S
Ninan ajopyörä. Oisko jotain 93 700 tai jotain sellaista mittarissa.
  • ABS ei toimi: Josko tuo koitettaisiin purkaa ja kasata.
  • Ilmanputsari: Ei tietoa koska vaihdettu
  • Tulpat: Ei tietoa koska vaihdettu
  • Peräöljyt: Ei tietoa koska vaihdettu
  • Keulaöljyt: Ei tietoa koska vaihdettu
  • Laakerit, eturengas: Kai niitä vois vilkaista
  • Kytkimen nesteet: Syytä vaihtaa kun ikä tuntematon
  • Moottoriöljyt + suodatin: Vaihdettu noin 4000 km sitten
Dacia Duster
Jussin käyttökalu. Jotain 175 000 mittarissa.
  • Kakkossylinterin ruiskutus: Pätkii välillä. Kontaktivika? 
  • Valoraudat keulaan: Rauta hankittu, ei tarvi ko laittaa paikalleen
  • Lisää valoa: Toisen LEDi-palkin vois laittaa
BMW R1100RT
Jussin käyttökalu. Vajaa 350 000 mittarissa.
  • Iskunvaimennus: Jos ottais raatobemarista etu- ja takaiskarin tähän
  • Lisää valoa: Xenon-H4 ja tai LEDiä keulille
  • Raatopyörästä moottori ja voimansiirto?
  • Laakerit: swingin laakerit, tarkistus, putsaus, rasvaus
  • Laakerit: ohjauslaakeri, tarkistus, putsaus, rasvaus
  • Laakerit: etupyörän laakerit, tarkistus, putsaus, rasvaus
  • Määräaikaishuolto eli perushommat
  • Akku syytä tarkistaa
BMW R1100GS
  • Jarrulevyt: alkaa olla finaalissa sekä edessä että takana
  • Raatopyörästä moottori ja voimansiirto?
  • ... tai selvitä ja korjaa voimansiirron kalkatus
MotoGuzzi California Jackal
Vaunuhirviö
  • Pitää kattoa koska on viimeksi huollettu. Kilometrejä ei ole paljoa mutta aikaa on pari vuotta viimeisistä huoltohommista
  • Lisää valoa: Xenon-H4 ja tai LEDiä keulille
  • Vaunun sähköt: kunnon liitin sokeripalavirityksen sijaan (ostettu!)
  • Vaunuun huppu
  • Vaunuun matala tuulilasi
MotoGuzzi Centauro
  • Renkaat uusiksi. Pintaa on mutta ikää vielä enemmän. 
  • Pitää katsoa mitä on tehty milloinkin. Nyt vielä mysteeri.
  • Maalausta vois harkita
Cagiva
  • Lataa akut! (Työn alla, neljäsosa jo ladattu)
  • Nippuun ja kovaa ajoa ensi kesänä
Aprilia
  • Nippuun ja ajoon
  • Kaasutin loppuun kulunut, sopisko varaosa Cagiva Freccian kaasutin?
  • Akkua vailla

    Smart Roadster
    • Puslat: Etupään puslat hankittu, vaihtoa vailla
    • Ohjaustehostin: Kytketty pois käytöstä. Vois selvittää syyn et miksei oikein toimi
    • Selvitä miksi kiemurtelee
    Suzuki GSXF600
    Noin 30 000 kilometriä mittarissa
    • Eipä mitään erikoista
    • säilöntäaineet tankkiin bensan sekaan


    lauantai 2. lokakuuta 2021

    Lisää rautaa talliin + alkaa talvi tulla päälle pahasti

    2021.10.02

    Tuli vuosia täyteen ja lienee vähintäänkin kohtuullista ja sosiaalisesti suhteellisen hyväksyttävää, että kun erityisesti miehelle tulee puoli vuosisataa täyteen, mies ostaa itselleen moottoripyörän.

    No minäpä ostin. Kyseessä on ensimmäinen Guzzi millä koskaan ajoin ja jonka takia ylipäätään Guzzin aikanaan itsellekin hankin vuonna 2000. Osui se koeajo sopivasti johonkin hermoon.

    Kyseessä on MotoGuzzi V10 Centauro vuodelta 1997. Ajoin sen omaan talliin 25.9.2021 ja laite liikkui upeasti. Pyörä on ollut hyvin vähällä käytöllä viimeiset monta vuotta, mutta perushommat on suht vastikään huollettu ja ennenkaikkea tsekattu syvemmältäkin. Dokumentoin tänne jossain muodossa jossain vaiheessa missä vaiheessa on remmit ja jakopään rattaat sun muut.

    Koitan upottaa tähän kuvan laitteesta jossain vaiheessa ja dokumentoita kilometrit sun muut tähän kohtaan. Näyttää siltä että kun sain Centauron omaan talliin, oli mittarissa 94380 kilometriä.


    Kilometrejä 94470

    Tänään oli tarkoitus lähteä huviajelulle. Pyörä lähti ekalla käyntiin ja kävi nätisti, mutta 50m ajon jälkeen sammahti. Tuli mieleen ensimmäisenä akun kengät tarkistaa ja oikeassahan olin: Plussapuolen kenkä oli löysällä. Kiristin sen ja ... ei mitään. Tai, no, vilkut toimii ja bensapumppu surajaa kun laittaa virrat päälle. Ei valoja, ei starttausta. Kolmas sulake takaapäin laskien oli kärähtänyt, vaihdoin, ja ehjä sulake kärähti sekin samantein kun koitin startata.
    Nyt on kourallinen sulakkeita mutta ei oikein tietoa mistä lähteä etsimään ongelmaa.

    Laitetaas tämä tähän talteen: https://www.guzzitek.org/schemas_electriques/gb/1000/Centauro_1996.gif

    Edit: 2021-10-03 Purin eilen sähköt näkyviin. Ei mitään ihmeellistä. Pistin tuoreen sulakkeen ... ja kaikki pelasi hienosti. Tänään tuli sitten suoritettua huviajelua parisen sataa kilometriä, ja hauskaa oli. Kirittäjänä Nina ja Ninan BMW K1200S.