Tein eilen siis Jackalille pieniä huoltotoimenpiteitä. Katselin pyörää yltäpäältä ja mielessä kävi ajatus kirjata ylös mitä muutoksia se on kokenut vuoden 2000 jälkeen. Kirjaanpa.
Valosähköt uusiksi: nyt on paksu piuha akulta etuvalolle ja siellä kaksi relettä jakamassa voimaa polttimon langoille
Etulokasuoja: alkuperäinen meni solmuun ja vakuutusyhtiölle kun pistin pyörän kyljelleen. Uusi lokasuoja syntyi kun sovittelin jonkin romikselta löytämäni japanialaisen pienen moottoripyörän lokasuojan kaasuputkesta leikkaamaani ja taivuttelemaani sovittimeen.
Etujarrut: kyllästyin alimittaiseen etujarruun ja sovitettelutin MG Sportin etupuristimet ja jarrukahvan säiliöineen. Letkut teetin teräspunotusta materiaalista. Alunperin oli siis yksi jarrulevy, nyt on kaksi. Tämä noin 95 000 kohdalla.
Ohjaustanko: alkuperäinen meni vakuutusyhtiölle. Nyt on menossa herratietää kuinka mones EVoluutiokierros. Ajossa halpa crossipyörän stonga pää edellä tapahtuvaan ajamiseen.
Mittariston tausta: alkuperäinen alumiininen korvattiin hiilikuituisella, jossa on paikka varvikellolle ja parille muullekin ylimääräiselle jutulle, jotka nyt puuttuvat. Varvikellokin uupuu. Saatanpa laittaa alkuperäisen mittariston taustan takaisin.
Taustapeilit: halvimmat mahdolliset Stormilta tai jostain. Toimivat ihan yhtä hienosti kuin alkuperäisetkin, jotka taisivat mennä vakuutusyhtiölle aikanaan.
Laturi: upotettu pari senttiä alkuperäistä syvemmälle, että saadaan ahtimen veto saman pultin alle.
Pakoputkien alkupäät: paljon avarammat kuin alkuperäiset. Mutkittelut kiertävät sen paikan, missä ahdin oli aikanaan. Rosteria, paitsi yhdestä kohtaa. Pitäisi vaihdattaa sekin kohta rosteriseksi.
Pakoputkiston loppupuoli: 2-1 avarasta putkesta.
Äänenvaimennin: autokäyttöön tarkoitettu, Supertrapp.
Bensatankki: nostettu kolmisen senttiä takapäästä.
Bensahana: sähköinen hana vaihdettu mekaaniseen.
Bensapumppu ja -suodatin: siirretty tankin alle
Regulaattori: alkuperäinen muutettu liittimeksi. Sen kaverina tarvikeregulaattori, joka säätää paineen.
Läppärungot: vaihdettu alkuperäisten kuluttua väljiksi samanlaisiin purkuosiin
Läppärunkojen kiinnitys kansiin: vaihdettu MotoMatin tekemisiin muovisiin.
TPS: vaihdettu pari kertaa. Nyt HD:n varaosa.
CPS: vaihdettu kerran alkuperäisosaan.
Ilmanpuhdistimet: alkuperäiset systeemit heivattu jontkaan. Tilalla halvat kartiosuodattimet. Äänekkäät ja tuskin teknisesti kovin hyvät. Pitää miettiä jotain parempaa. Runkoputkesta tuleva huohotusletku menee nyt oikeanpuoleisen kartiosuodattimen sisään.
Kytkin: järeämpi kuin vakio, vaihdettu joskus 90 000 km kohdalla
Satula: nostettu noin kolme senttiä
Takaiskunvaimentimet: vaihdettu tukevampiin
Jalkatapit: etu- ja takatapit nyt jostain Guzzi LeMansista. Etutapit siirretty noin 15 senttiä taapäin.
Vaihteensiirtomekanismi: käsin kaulittu kasaan. Alkuperäinen keinumekanismi korvattu normaalilla vivulla. Toimii paljon paremmin kuin väljä keinuvipusysteemi.
Jarrupoljin: muokattu sopivaksi. Taitaa olla jostain LeMansista pohja mistä rakennettiin.
Takalokasuoja: leikeltu ja soviteltu jostain HD tarvikelokasuojasta.
Takavilkut: järkyttävän kirkkaat halogeenivilkut, varmaankin Louisilta.
Takavalo: Stormilta varmaankin. Led-tekniikkaa. Halpa.
Akku: nyt käytössä kaksi 20Ah AGM-akkua rinnan. Mainitut akut eivät tykkää tuollaissta käytöstä. Syytä vaihtaa perinteinen akku tilalle.
Äänimerkki, lataussäädin: siirretty uusille paikoille.
Pakoventtiilit: sovitettu jostain guzzimallista. Varret lyhennetty, lautanen pari milliä isompi kuin vakio.nykyään 40mm (alkuperäiset on 37mm)
Kannet: avarrettu. Kansiin lisätty toinen sytytystulppa per kansi. Venttiilinkopissa läpivienti tulpanjohdolle.
Nostinkupit: vaihdettu jossain 80 000 kohdilla .
Venttiilinjouset: vaihdettu jossain 60-70 000 kohdilla jäykempiin
Sytytyspuolat: alkuperäiset korvattu tuplapuolilla.
Männät: madallettu. Alkuperäinen puristussuhde 9.5:1, nyt 8.3:1.
Perän laakerit: vaihdettu joskus 60 000 vaiheilla
Askin laakerit: ensimmäinen vaihdettu 90 000 kohdalla
ECU: vaihdettu 104 000 kohdalla
Ruiskusuuttimet: vaihdettu 104 000 kohdalla
Takarenkaan laakerit: 60 000 km kohdalla vaihdettu
Nyt on kapistus nipussa ja sisältää runsaasti tuoretta tekniikkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti