maanantai 16. huhtikuuta 2012

Gazzaus Guzziin

Tein eilen siis Jackalille pieniä huoltotoimenpiteitä. Katselin pyörää yltäpäältä ja mielessä kävi ajatus kirjata ylös mitä muutoksia se on kokenut vuoden 2000 jälkeen. Kirjaanpa.

Valosähköt uusiksi: nyt on paksu piuha akulta etuvalolle ja siellä kaksi relettä jakamassa voimaa polttimon langoille
Etulokasuoja: alkuperäinen meni solmuun ja vakuutusyhtiölle kun pistin pyörän kyljelleen. Uusi lokasuoja syntyi kun sovittelin jonkin romikselta löytämäni japanialaisen pienen moottoripyörän lokasuojan kaasuputkesta leikkaamaani ja taivuttelemaani sovittimeen.
Etujarrut: kyllästyin alimittaiseen etujarruun ja sovitettelutin MG Sportin etupuristimet ja jarrukahvan säiliöineen. Letkut teetin teräspunotusta materiaalista. Alunperin oli siis yksi jarrulevy, nyt on kaksi. Tämä noin 95 000 kohdalla.
Ohjaustanko: alkuperäinen meni vakuutusyhtiölle. Nyt on menossa herratietää kuinka mones EVoluutiokierros. Ajossa halpa crossipyörän stonga pää edellä tapahtuvaan ajamiseen.
Mittariston tausta: alkuperäinen alumiininen korvattiin hiilikuituisella, jossa on paikka varvikellolle ja parille muullekin ylimääräiselle jutulle, jotka nyt puuttuvat. Varvikellokin uupuu. Saatanpa laittaa alkuperäisen mittariston taustan takaisin.
Taustapeilit: halvimmat mahdolliset Stormilta tai jostain. Toimivat ihan yhtä hienosti kuin alkuperäisetkin, jotka taisivat mennä vakuutusyhtiölle aikanaan.
Laturi: upotettu pari senttiä alkuperäistä syvemmälle, että saadaan ahtimen veto saman pultin alle.
Pakoputkien alkupäät: paljon avarammat kuin alkuperäiset. Mutkittelut kiertävät sen paikan, missä ahdin oli aikanaan. Rosteria, paitsi yhdestä kohtaa. Pitäisi vaihdattaa sekin kohta rosteriseksi.
Pakoputkiston loppupuoli: 2-1 avarasta putkesta.
Äänenvaimennin: autokäyttöön tarkoitettu, Supertrapp.
Bensatankki: nostettu kolmisen senttiä takapäästä.
Bensahana: sähköinen hana vaihdettu mekaaniseen.
Bensapumppu ja -suodatin: siirretty tankin alle
Regulaattori: alkuperäinen muutettu liittimeksi. Sen kaverina tarvikeregulaattori, joka säätää paineen.
Läppärungot: vaihdettu alkuperäisten kuluttua väljiksi samanlaisiin purkuosiin
Läppärunkojen kiinnitys kansiin: vaihdettu MotoMatin tekemisiin muovisiin.
TPS: vaihdettu pari kertaa. Nyt HD:n varaosa.
CPS: vaihdettu kerran alkuperäisosaan.
Ilmanpuhdistimet: alkuperäiset systeemit heivattu jontkaan. Tilalla halvat kartiosuodattimet. Äänekkäät ja tuskin teknisesti kovin hyvät. Pitää miettiä jotain parempaa. Runkoputkesta tuleva huohotusletku menee nyt oikeanpuoleisen kartiosuodattimen sisään.
Kytkin: järeämpi kuin vakio, vaihdettu joskus 90 000 km kohdalla
Satula: nostettu noin kolme senttiä
Takaiskunvaimentimet: vaihdettu tukevampiin
Jalkatapit: etu- ja takatapit nyt jostain Guzzi LeMansista. Etutapit siirretty noin 15 senttiä taapäin.
Vaihteensiirtomekanismi: käsin kaulittu kasaan. Alkuperäinen keinumekanismi korvattu normaalilla vivulla. Toimii paljon paremmin kuin väljä keinuvipusysteemi.
Jarrupoljin: muokattu sopivaksi. Taitaa olla jostain LeMansista pohja mistä rakennettiin.
Takalokasuoja: leikeltu ja soviteltu jostain HD tarvikelokasuojasta.
Takavilkut: järkyttävän kirkkaat halogeenivilkut, varmaankin Louisilta.
Takavalo: Stormilta varmaankin. Led-tekniikkaa. Halpa.
Akku: nyt käytössä kaksi 20Ah AGM-akkua rinnan. Mainitut akut eivät tykkää tuollaissta käytöstä. Syytä vaihtaa perinteinen akku tilalle.
Äänimerkki, lataussäädin: siirretty uusille paikoille.
Pakoventtiilit: sovitettu jostain guzzimallista. Varret lyhennetty, lautanen pari milliä isompi kuin vakio.nykyään 40mm (alkuperäiset on 37mm)
Kannet: avarrettu. Kansiin lisätty toinen sytytystulppa per kansi. Venttiilinkopissa läpivienti tulpanjohdolle.
Nostinkupit: vaihdettu jossain 80 000 kohdilla .
Venttiilinjouset: vaihdettu jossain 60-70 000 kohdilla jäykempiin
Sytytyspuolat: alkuperäiset korvattu tuplapuolilla.
Männät: madallettu. Alkuperäinen puristussuhde 9.5:1, nyt 8.3:1.
Perän laakerit: vaihdettu joskus 60 000 vaiheilla
Askin laakerit: ensimmäinen vaihdettu 90 000 kohdalla
ECU: vaihdettu 104 000 kohdalla
Ruiskusuuttimet: vaihdettu 104 000 kohdalla
Takarenkaan laakerit: 60 000 km kohdalla vaihdettu
Nyt on kapistus nipussa ja sisältää runsaasti tuoretta tekniikkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti