perjantai 27. huhtikuuta 2012

Guzzi säätöihin

Pyörässä on siis nyt vakio ruiskun- ja kipinänohjauspurkki (ECU).

Toimiihan se noinkin, mutta mieli tekisi saada säädöt kohdalleen. On nimittäin todennäköistä että kun monennäköisiä muutoksia on tehty, vakioruisku- ja kipinäkartat eivät ole optimaaliset.

Mitähän niitä olisi vaihtoehtoja ....

MyECU: Australiassa on heppu joka valmistaa näitä. Säädettävissä vaikka minkä suhteen. Sopeutuu myös jos imuilman paine ylittää 1 ilmakehän. Mahdollistaa sekä ruiskutuksen että kipinöinnin säädön juuri halutuksi. Taitaapa vielä ottaa lambda-arvon ajossa huomioon, toisin sanoen säätää ihan itse itseään, jos näin halutaan. 
Tämä on siis alkuperäisen ECU:n kokonaan korvaava purkki, jonka pääsee säätämään ihan itse.
Hinta taisi olla jossain 550-650 euron luokassa.
Tällaisen haluaisin ja täältähän sen saisi: http://www.jefferies-au.org/MyECU/

MegaSquirt-II: Itse asiassa minullahan taitaa olla hyllyssä tällainen. Jäi joskus kesken tämän soveltaminen. Nythän voisi katsoa uusiksi, missä tilassa tuo on. Tämä versio ei tue kipinän säätöä, mutta muuten joustaa, esimerkiksi ilman paineen suhteen. Taitaa säätää itseään lennossa lambda-anturin mukaan.
Tämä on alkuperäisen ECU:n rinnalle tuleva purkki. Alkuperäinen ECU jäisi hoitamaan sytytyksen anniskelua. Toki sytytyksen voisi hoitaa jollain muullakin purkilla jollain alkuperäisen ECU:n voisi poistaa.
Hinta? No, tämä on jo melkein maksettu.
Tästä lisää täällä: http://www.megasquirt.info/

PowerCommander III-USB: Tukee vain ruiskun säätöä, eli kipinä jäisi vakioksi. Kaikkein ankein säädettävyydeltään, mutta tietty paljon parempi kuin vakio.
Tämä purkki tulee alkuperäisen ECU:n kaveriksi siten että PowerCommander huijaa alkuperäistä ECUa, käytännössä valehtelemalla ulkoilman lämpötilasta. Periaatteena on että kun on kylmää, laitetaan enemmän bensaa ja toisinpäin. Säätäminen tapahtuu graafisesti tietokoneen näytöllä tai karkeasti purkissa olevilla napeilla.
Hinta vaihtelee 300 USD:stä 450 euroon.
Näistä kerrotaan täällä: http://www.powercommander.com/powercommander/

Vehkeessä kun on nykyään tuplatulpat, olisi hitsin hyvä, jos kipinän ajoitustakin voisi säätää.

Vaikuttaa siltä, että tuo Marellin 15M ECU on aika hankala kapistus säätää kotikonstein. Monia muita vastaavaa hommaa tekeviä ECUja voi säätää itse. Esimerkiksi monia Guzzeissa ja Ducateissa käytettäviä purkkeja voi säätää "ECM" ohjelmalla, joka löytyy googlella. Vaan eipä onnistu 15M-purkin säätö :(

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti