lauantai 14. huhtikuuta 2012

Vanin öljyt

Kävin juuri vaihtamassa G20:een öljyt.

Ikävää hommaa parkkipaikalla.... Monttu tai nosturi olisi kyllä herkkua.

Pistin vahingossa 7 litraa öljyä enkä 7 quarttia, mutta mittatikussa meni yli vain pari milliä. Tuskin pahasti haittaa.

Aiemman öljyt olivat häkellyttävän tuntuiset; mustaa tervaa. Kyllähän se oli selkeästi nestemäistä, mutta jotenkin oli viskositeetti aika oudon kankea. Olin noin 1000 kilometriä sitten kaatanut koneeseen RVS:t. Mitään erityistä hyvää en ole vielä havainnut käsittelystä, ja niin se kai pitää ollakin...

Sen kyllä huomasin että vähän aikaa RVS:n lisäämisen jälkeen alkoi moottori väristä oudosti tietyillä kierroksilla, mutta ei se kolise sentään. Värinä kummastuttaa, ikäänkuin jokin sylinteri ei olisi mukana osana orkesteria. Kaadoin tankkiin pari pulloa STP:n diesel-puhdistusainetta, mutta enpä ole siitäkään mitään hyvää havainnut. Mieli tekisi täyttää polttoainesuodatin Fortella, mutta eivät perhanat myy sitä itse laitettavaksi :I

Vanhoista öljyistä, niiden iästä ja lajista ei ole mitään tietoa, mutta uudet öljyt tuskin pysyvät hyvin koneessa. Ostin ne talvella pahimpien pakkasten aikaan tavoitteena saada auto käynnistettyä riippumatta siitä paljonko öljyä ajossa menee. Uudet öljyt ovat täyssynteettiset 5w40, eli saattaa palaa ajossa aika reippaasti.

Öljyn- ja suodattimen vaihto tapahtui siis tänään 14. huhtikuuta mittarilukeman ollessa 481723.

Moottorin etupää on alapuolelta öljyinen. En vielä tiedä mikä paikka vuotaa. Onkohan vaihteistoöljyllä lauhdutinta, jonka letku voisi tihkua? Vaihteistoöljyn pinta oli nimittäin alhaalla tässä vajaa tuhat kilometriä sitten. Kaadoin sinne litran ja se näyttäisi olevan vielä ylärajalla.

Vanhempi, mekaaanisesti ruokittu dieselmoottori tuntuu aika hankalasti diagnosoitavalta. Bensakoneessa on helppo ottaa tulpanhattu kerrallaan irti, niin voi havainnoida, muuttuuko käynti. Vastaava temppu on tehtävissä sähköisesti ruokittuihin dieseleihin; sylinteri kerrallaan sammuttaa syötön: jos käynti ei muutu, on mainitussa sylinterissä jotain pielessä.

Vaan milläs testaat mekaanisesti ruokitun dieselin?

2 kommenttia:

  1. Ei voi olla totta... En muistanut ostaneeni moottorinhuuhteluainetta, joten en sitä myöskään sitten käyttänyt. Vähän tuntuu tyhmältä.
    Ensi kerralla sitten.

    VastaaPoista
  2. Se moottoriöljy on pysynyt sisällä ihan hyvin. Ei ole tarvinnut kertaakaan lisätä tippaakaan tässä puolen vuoden aikana. Ei ainakaan öljyhukan takia ole tarvetta olla käyttämättä liukkaita öljyjä.

    VastaaPoista