Ajatuksena on kytkeä:
- yksi analoginen karva TPS:n jännitteeseen (saa kopin kaasun asennosta)
- yksi analoginen karva lambda-anturiin (saa kopin seoksesta)
- yksi digitaalinen karva sytytysvirtaan tai ruiskuun (loggeri osaa tehdä pulsseista kierroslukumäärän per minuutti)
Minua ei suuremmin kiinnosta se mitä miniläppärin näytöllä viuhuu, vaan ajatus on
- vetää datatripletit talteen, eli ajella loggeri kytkettynä monenlaista ajoa
- prosessoida datatripletit taulukkolaskennalla
- omin pienin sievin silmin, sormin ja aivoin koittaa löytää ne kohdat joita pitää rikastaa ja joita laihentaa
- tehdä TunerPro:lla uudet kartat, ajaa ne koneeseen sisälle ja aloittaa alusta
Tätä voi tehdä niin monta kierrosta kuin hermot kestää.
Motomatilta on tilattu jo TPS:ään rosvoliitin, ja lambda (valitettavasti vain kapeakaistainen) on pyörässä jo kiinni. Miniläppärikin tuossa odottaa jo valmiina.
Naputtelin pienen excel-taulukon, josta saattaa olla apua datan analysoinnissa. Se löytyy täältä: Seoksen analysointi
Taulukkoon voi tuutata tavalla tai toisella (vaikkapa sillä dataloggerilla) hankitut RPM, TPS ja lambda-arvot, ja taulukko yrittää laskea raakadatasta tietoa siitä missä mennään laihalla ja missä rikkaalla ja jopa visualisoida 3D-mallina todelliset seokset.
Dataloggeria en siis ole vielä kokeillut eikä minulla ole vielä oikeaa dataakaan, mutta olen kyllä aika innoissani että pääsen kokeilemaan.
edit:
Tuossa "seoksen analysointi" - taulukossa ei ole vielä huomioitu sitä, että Guzzin TPS-mittausalue on epälineaarinen. Nimimerkki Camn postasi seuraavan tiedon Guzziclub.fi palstalle:
LA GUZZITHÈQUE: | ||
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti