Tämän mallisessa MotoGuzzissa on kipinää ja ruiskua ohjaamassa Magneti Marellin ECU malliltaan M15.
Samaa purkkia käytetään myös joissain Ducateissa ja varmaan jossain muissakin laitteissa.
Vehkeestä on kirjoitettu muualla enemmän ja paremmin, mutta kerronpa tässä että viimeinkin on mahdollista sekä lukea että kirjoittaa purkin parametrejä.
Ensin tuli aktiiviharrastajien toimesta tarjolle "Guzzidiag" joka tätä kirjoittaessani on versionumeroa 0.32 ja seuraavaa on tulossa. Asiaa käsittelevä ketju täällä: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3793.0
Softa itsessään löytyy täältä: http://www.von-der-salierburg.de/download/GuzziDiag/
Aktiiviset ihmiset kirjoittivat sitten myöhemmin "reader" ja "writer" ohjelmat joilla M15 ECU:n sisukset saa luettua tietokoneelle ja kirjoitettua takaisin.
Tämä olisi hieman turhaa, jos ei karttoja voisi editoida ja visualisoida ja niin päin pois, joten tarvitaan vielä TunerPro.exe ja siihen kaveriksi 15M_GuzziDiag_v1.5.xdf tiedosto (tai tuoreempi versio samasta teemasta), joka kertoo TunerPro.exe:lle mitä kartalla olevat arvot ovat.
Kun kaiken saa nippuun, voi säätää sytytyksen ajoituksen (kierrosten ja kaasun asennon mukaan) ja polttoaineen ruiskutuksen (vaikka minkä mukaan).
Eilen luin datat, editoin niitä, kirjoitin takaisin ja kävin koeajolla. Homma sujui hienosti. Ahtimen poistosta lähtien minua oli kiusannut taajamanopeuksilla ryske ja pauke; guzzi aivasteli kevyellä kaasulla häiritsevästi. Tasoittelin yhden montun ruiskutuskartasta, ja kuinka ollakaan, pyörän käytös muuttui aivan toisenlaiseksi. Ei yski enää.
Enpä noista juuri mitään ymmärrä, mutta olisiko niin että alkuperäisillä ilmanputsareilla, venttiileillä, pakoputkilla seos ei ole ongelmia aiheuttavan laihaa tietyillä kierrosalueilla tietyillä kaasun asennoilla, mutta nyt kun kaasut virtaavat vapaammin, pääsee laiha seos häiritsemään.
Olisipa kiva saada Jackal "ihan oikeasti säätöihin" jonkun ammattilaisen toimesta, joka tietää mitä tekee... Harmi ettei taida ihan heti onnistua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti