sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Tilannekatsaus isolla veellä

Ulkona paistaa aurinko ja keli olisi mitä mainioin käydä pikku kaksipyöräisajelulla. Ei se nyt vaan käy.

BMW:n vein merkkihuoltoon noin 3 kuukautta sitten. Laskua on kertynyt pari tonnia, valmistumisen aikataulusta ei ole mitään vihjettä, eikä vikaakaan ole tainnut löytyä. Sanoin korjattavaksi viedessäni, ettei ole hirmu kiire, mutta kolme kuukautta on aika väljä tulkinta "ei oo hirmu kiire"-ajatukselle. BMW siis ei ole ajossa, ja tulee vetämään luottokortin pitkälti pakkaselle kun sen joskus korjauksesta saan. Jos saan.

Guzzista kirjoitinkin tuossa aiemmin, että nostinkuppi oli kulunut aikalailla pahasti. Päätin sitten purkaa nokka-akselin myös pois, ja se oli oikea päätös. Vasemman imuventtiilin nokka oli kulunut koveraksi, siinä missä nostinkupin pohja oli kupera.

Tilasin uuden nokka-akselin Saksasta. Nokka-akselin kunnostus Suomessa olisi maksanut suunnilleen saman kuin uusi nokka-akseli Saksassa maksoi. Ihmettelen kyllä vieläkin, miksi teollisuus siirtää toimintojaan pois Suomesta...

Nokka-akselia irrottaessani sain rikottua öljypumpun. Uusi pumppu olisi maksanut jotain 300+ euroa, joten tilasin Hollannista käytetyn. Se saapui viikko sitten, mutta Saksan toimitus (nokka-akseli, nostinkuppeja, tiivisteitä, ...) viipyy ja viipyy. Näinkö menee kesä odottaessa?

Uusi Guzzin nokka-akseli ja vain hieman kulunut öljypumppu.
Eilen kuitenkin päätin että "kyllä perhana jollain pitää käydä ajamassa" ja yritin lähteä moposkootterilla ajamaan kierroksen. En lähtenyt.

Skootteri kävi polkaistessa muutaman sekunnin ja sammahti sitten. Tällainen oirehan viittaa bensan saantiin, joten a) vaihdoin tuoreet bensat b) tyhjensin kohokammion ja kun nämä eivät tuottaneet toivottua tulosta, c) irrotin tänään kaasuttimen, purin sen osiksi, puhdistin paineilmalla, kasasin ja pistin takaisin paikalleen.

Tilanne muuttui. Nyt skootteri ei enää edes vihjaa käyvänsä, ja kaasutin lorottaa bensat alleen. Tämä ei oikein jaksa enää huvittaa.

Kiinalaiseen "mikuni"-merkkiseen kaasuttimeen ei oikein saa varaosiakaan kovin helposti. Kaasuttimen malli on sellainen, ettei Mikuni-valmistajan listoilta löydy. Toisaalta tekisi mieli ostaa kunnollinen uusi kaasutin, mutta kaasutin maksaa muutamia satoja, eli saman verran kuin koko helvetin mopo.

Ei oikein naurata.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti