maanantai 23. huhtikuuta 2018

BMS-pohdinnat tähän

Pahuksen hitaasti tasaa nuo nykyinen BMS. En osaa sanoa  montako mV vuorokaudessa, mutta ei kovin montaa.

Oiskohan täällä jotain hyvää?

http://www.ev-propulsion.com/bms.html

... oisko se tämä: http://zeva.com.au/index.php?product=122

Kaveri pisti tilaten omakonversio Datsuniinsa tällaisen 20s-lithium-smart-bluetooth-battery-bms-with-50a-constant-current ilmeisesti täältä 20S-72V-Smart-lithium-Battery-PCB-board-Bluetooth-Mobile-BMS-for-84V-E-bike-Battery

Edit:

29.4.2018

Askartelin vanhasta kännykkälaturista, tai mikä lie, kennontäyttötyökalun. Kuutoskenno on jäänyt muista jälkeen ja rajoittaa vakavasti rangea. Kuten aiemmassa postauksessa mainitsin, oli viimeisen "pitkän" reissun jälkeen kuutoskenno 3.0 volttia ja muut 3.7 volttia. Kennot kun tyhjenevät ja täyttyvät epälineaarisesti, on kokonaisuus vaikea hahmottaa. Koitan kuitenkin tuoda käsin kuutoskennon muiden tasalle ja seurata sitten, miten homma etenee. Jos kuutonen aiheuttaa jatkuvasti päänvaivaa, pakkohan se on vaihtaa.

Laturissa lukee "5V 2A" mutta se on pienikokoinen ja muissa saman kokoisissa on antoa 350 tai 500 mA, joten veikkaan että tuo 2A on ... sellaista kiinalaista mitoitusta.

Tuikkasin hetkeksi työkalun mittausjohtoihin, ja se nosti kennon jännitettä 3.997:stä 4.01 volttiin. Jätänpä hetkeksi kiinni, katsotaan mitä tapahtuu.

Kello 11:25 : 4.012
Kello 11:55 : 4.016

Näyttää siltä että kuutoskennoa kun tuolla työkalulla lataa, jännite nousee nolla main 0.008V tunnissa.

Edit:

1.5.2018

Työkalu sanoi "POF" kun sen kytki ensin akkuun ja sitten verkkovirtaan. Ei toimi enää. Pitää tehdä uusi.

Akkujen epätasapainoon liittyen: Tuli mieleen sellainen ajatus että jos balansointi ei näillä vehkeillä onnistukaan niin että pyörä on kytketty lataukseen. Ajatuksena siis että heti kun jokin kenno osuu ylärajaan ja BMS katkaisee latauksen ja käy purkamaan ylintä, ja myöhemmin taas sallii latauksen jatkua, veivattaisiin aina samaa ylintä kennoa ylös ja alas, eikä muut kennot sitten pääse ottamaan sitä ylintä kennoa kiinni missään vaiheessa kohtuullisen ajan puitteissa.

Päätin kokeilla. Jätin BMS:n purkamaan ja nappasin latausjohdon pois. Katsotaan kuinka käy.

Snapshot tilanteesta kello 14.47

Victron: 57.14V

delta: 0.09V
 1: 4.03
 2: 4.02
 3: 4.03
 4: 4.03
 5: 4.03
 6: 4.01
 7: 4.10

delta: 0.06V
 8: 4.11
 9: 4.12
10: 4.14
11: 4.15
12: 4.14
13: 4.13
14: 4.09

On hieman outoa, että kakkossetti on systemaattisesti täydempi kuin ykkössetti. Minulla ei ole tähän selitystä.

Snapshot tilanteesta kello 18:40

Victron: 57.11V

delta: 0.09V
 1: 4.02
 2: 4.02
 3: 4.03
 4: 4.02
 5: 4.02
 6: 4.01
 7: 4.10

delta: 0.05V
 8: 4.11
 9: 4.13
10: 4.13
11: 4.14
12: 4.14
13: 4.12
14: 4.09

... otapa tuosta nyt sitten selvää.

edit 2.5.2018 kello 20:00


Victron: 56.70V

delta: xxV
 1: 4.017
 2: 4.015
 3: 4.020
 4: 4.017
 5: 4.020
 6: 4.006
 7: 4.077

delta: xxV
 8: 4.082
 9: 4.095
10: 4.072
11: 4.095
12: 4.058
13: 4.092
14: 4.068

Oheinen graafi näyttää jokaisen kennon varauksen kolmessa perättäisessä mittauspisteessä. Näyttää jossain määrin lupaavalta: ne joissa on eniten, ovat laskeneet eniten. Vaan vauhti on todella heikko.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti