tiistai 17. huhtikuuta 2018

Hatun nosto

Onpas virkistävää lukea tarinaa siitä kuinka joku joka (ainakin nyt) tietää miten tehdään hauska sähkömoottoripyörä kirjoittaa siitä miten tehdään hauska sähkömoottoripyörä.

Dokumentti löytyy täältä: http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/131708/Toivonen_Turo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cagivasta sen verran että kulutus näyttää olevan sen 1Ah per ihan tavallisesti ajettu reipas kilometri. Työmatka on sen 10 kilometriä ja sähköä kuluu (Victronin mukaan) yleensä 10.1Ah.

Akuissa on joskus ollut 60Ah ja kaipa niissä voisi olla 55Ah kapasiteettiä jäljellä. Siitä voinee arvioida toimintamatkan.

Eilen kävin muuttamassa digitaalisten i/o-pinnien merkitystä. Cagiva luulee nykyään olevansa jarrupedaalinappulalla varustettu golf-kärry, tai jotin sellaista. Aiempi asetus oli "7", nyt "15". Jarrunappulaa ei kuitenkaan vielä ole kytketty. Samoin vaihdoin kaasukapulan profiilin "2 slope" muodosta "crawl" muotoon. Tämän sen takia, että taajamanopeudella se "2 slope" taitekohta oli valitettavan usein juuri tasanopeusajon kohdalla ja meno oli vähän nykivää Ehkäpä tuo "crawl" asetus rauhoittaa.

2018-04-18 Edit: No ei paljoa auttanut, mutta nyt joutuu kääntämään kapulaa runsaasti enemmän. En ole ihan varma onko näin hyvä vai ei.

Lisäksi opin tänään jotain.

Ei kannata koittaa balansoida akkuja niin että laittaa jotain random monikuituisia kuparijohtoja Cellogin liittimiin ja polttaa niillä polttimoa. Syitä on kaksi. Ensinnäkin balansointi näinkin on niin hidasta ettei esimerkiksi puolikas työpäivä aiheuta havaittavaa muutosta. Toinen syy on vähän ikävämpi. Ilmeisesti johdon karva osui toiseen ja taisin käräyttää sulakkeen. Ja tästä päästäänkin sitten vähän syvemmälle.

Ensimmäinen versio noista mittareiden johdoista tuli tehtyä liian paksuilla johdoilla. Ne olivat hankalat käsitellä, joten korvasin ne ohuemmilla. Tässä yhteydessä, tai sitä ennen, laitoin jokaisen johdon alkupäähän sellaisen lasisulakepulikan, melko lähelle akun napaa. On toki hyvä että sulake on lähellä akun napaa, mutta kaiken kannalta olisi parempi että navoilta tulisi ohuet johdot vaikkapa akkupaketin kylkeen, jossa olisi siisti sulakerima, josta lähtisi sitten johdot eteenpäin, BMS:n ja mahdollisten mittareiden suuntaan. Ajattelen jotain tällaista: Laattasulakerasia 8 sulakkeelle

Ennen kaikkea tämän rasian pitäisi olla helposti käsillä olevassa paikassa, ettei tarvitse purkaa puolta pyörää että pääsee vaihtaaan sulakkeen.

Nyt vähän sylettää. Ilmeisesti lataaminenkaan ei onnistu. CellLog näyttää vain jotain FAULT: CELL VOLT tai jotain sen kaltaista tekstiä; joku kenno on saavuttamattomissa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti