sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

Cagiva otettu ajoon

Tänään julkisilla tallille, 6 kilometrin pulttientiputtelukierros Cagivalla, akut piripintaan, tai niin täyteen kun BMS antoi niiden mennä, ja sit reippaan rohkeasti 20 kilometriä isoa tietä pitkin kotio.

Taajamapyörityksessä näytti menevän 4.5Ah 6 km matkalla. Kun ajosta suurin osa oli 80 km/h kehällä, näytti menevän suunnilleen 1Ah per kilometri. Jos jännite on ... sanotaan 55 volttia, tästähän tulee 55 kilowattituntia kilometrille joka on ilmeisesti tuollaiselle vanhalle tekniikalle kohtuullisen vähän. Nissan Leaf - henkilöauto vie "mixed" ajossa jonkun lähteen mukaan jotain 180 wh/km.

Tallilta ensimmäistä kertaa lähtiessä oli matkamittarin lukema 64656. Pikkukierrokselta palatessa 64662 ja Victron näytti Consumed Energy -4.5Ah.

Toisella lähdöllä kun lähdin, oli jännitteet 56.92V. Mittarin mukaan 20km myöhemmin jännitteet olivat 54.05V. Voisi vähän miettiä, onko lasku miten lineaarista. Joka tapauksessa CE oli saman verran kuin ajetut kilometrit. Matalimman jännitteen kennossa oli 3.72 volttia joka on häiritsevän vähän.

Hieman tosin epäilen että Cellogit eivät juuri nyt juuri tuossa näytä ihan totta. Pitäisi varmistaa ja kalibroida.

Muita havaintoja:

Suorituskyvystä voisi sanoa sen verran että kiihtyvyys on itse asiassa ihan mainio ja riittää hienosti.

Huippunopeus on oman mittarin mukaan ainakin 90km/h.

Mitä kattelin virtamittaria, niin ainakin sen 230A näkyi hetken aikaa näytöllä, kun tein täysteholla kiihdytyksen. Piti ruveta jarruttelemaan kun liikennetilanne sitä vaati, mutta muistelen ettei aiemmilla akuilla päässyt noin isoihin numeroihin ainakaan noin heittämällä.

Regen toimii milloin sattuu, miten sattuu. Nyt se on "moottorijarrutuksenkaltainen" eli kun vapauttaa kaasun, alkaa regeneroida. Ongelma vaan on siinä että joskus regeneroi vahvasti, joskus heikosti, eikä minulla ole aavistustakaan miksi näin. Korvan taa olen laittanut ajatuksen siitä että laittaisi vahvan regenin tekemisen "startti"napin taakse, ja muuten ei regeniä tehtäisi ollenkaan. Kunhan tuota vaan ei sitten omaksu liian selkäytimeen ...




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti