perjantai 20. huhtikuuta 2018

Pari sanaa balansoinnista

Tämänkertaisena ongelmana on siis sellainen että mulla on 14 akkukennoa sarjassa (7 Nissan Leafin akkumodulia). Näitä on valvomassa kaksi kappaletta CellLog8M mittareita, ja näissä on sellainen hw-bugi, että ne eivät käytä ylintä kennoa omaan toimintaansa.

Siis yksi mittari valvoo seitsemää modulia, ja se seitsemäs jää sitten aikaa myöten vähemmälle purkamiselle kuin ne kuusi.

Tässä härvelissä on myös battery management system (BMS) , joka toimii niin että kun akusto on "täysi", se käy purkamaan kaikkein täysimpiä kennoja (loistava ajatus ja näin sen pitääkin toimia). Ongelma vaan on siinä että mun BMS taitaa olla rajusti alimittainen, eli balansointi kestäisi .... no. Kauan.  Ei BMS silti turha ole; latausvirta kulkee sen läpi, ja se katkaisee latausvirran kun jokin kenno tulee ylärajalle (about 4.25 volttia) näin suojellen kennoja.

Käytännössä tämä kaikki tarkoittaa että kennot 7 ja 14 ovat jatkuvasti 0.1 - 0.2 volttia korkeammalla kuin muut kennot. Kun kokonaisuuden pistää lataukseen, BMS katkaisee latauksen kun kenno 7 tai 14 saavuttaa 4.25 volttia. Näin muut kennot jäävät vajaiksi eikä akuston koko kapasiteettiä saada käyttöön.

Jos sen sijaan mulla olisi pätkä piikkirimaa, johon on kolvattu sopiva kuorma, sillä voisi käsin tyhjätä kennoja 7 ja 14 (jopa hieman alle niiden muiden kennojen), niin koko pakka latautuisi täyteen. Range paranee, nopeus paranee ja aurinkokin paistaa kirkkaammin.

Sitten pitäis vaan laskea et jos sulake on 1A ja jännite on suuruusluokkaa 4.1 volttia, millaisen vastuksen siihen voipi laittaa että virta on mahdollisimman suuri mutta sulake kestää ehjänä.

Oikea ja paras ratkaisu olisi tietenkin päivittää BMS sellaiseksi joka suorittaa balansoinnin reippaammin, eikä käytä siihen esimerkiksi kuukautta. Tai viikkoja.

Väärä ratkaisu on työntää CelloLogien liittimiin sellaisia johtoja jotka voivat koskea toisiinsa aiheuttaen sulakkeen palamisen ja pyörän purkamisen, sulakkeen etsimisen, vaihtaimisen ja pyörän uudelleen kasaamisen.

Pitäis kai joskus lukea vaikkapa tämä: https://www.nxp.com/docs/en/application-note/AN4428.pdf

Kävin muutaman lauseen kirjeenvaihdon Motogadget firman tech supportin kanssa. Kertoivat että olisi syytä olla jatkuvasti 12V tarjolla jos heidän purkkejaan meinaa käyttää.

Menin sitten ja ostin 12V 2Ah geeliakun (9.90eur, Motonet). Ehkäpä kytken sen vielä joskus paikalleen ja toivon että Mascot 48/12 muunnin tarjoaa tarpeeksi jännitettä ja virtaa että tuo 12V akku pysyy hengissä. Jatkuvasti tarjolla olevassa 12V jännitteessä on puolensa. Siihen voi kytkeä vaikkapa navigaattorin tai puhelimen lataukseen, jos ei muuta käyttöä sille keksi. Tai varashälyttimen tai jotain sellaista. 2Ah akku ei paina juuri mitään, joten siitä tulee tuskin isoa harmia tai päänvaivaa, vaikka se nyt lyijyteknologiaa onkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti