lauantai 11. elokuuta 2018

Cagiva kiukuttelee

Jätti tielle, perhana.

Ei "lähtenyt käyntiin" vaan antoi neljä välkähdystä joten jouduin työntämään viimeiset pari kilometriä kotiin.

Vein kärryllä tallille ja katkaisin päävirtapiirin kahdesta kohtaa. Yhdestä kohtaa katkaisu ei riittänyt. Veikkaan yhtä maavuotoa ja yhtä oikosulkua. Tai jotain sellaista.

Poistin liikenteestä. Puran sähköt pois ja kasaan uusiksi. Asiaa auttaa suuresti kun nyt tietää mitä piuhoja tarvitaan minnekin mihinkin.

Asiaa auttaa myös se, että suomalaisesta Hybria-nimisestä firmasta ojensivat auttavaa kättään ja järjestivät minulle oikean softaversion manuaalin! Minulla on v 2.00.01 softat purkissa ja tähän saakka olen koittanut pärjätä yhdistelemällä v1 ja v2.5 softien manuaaleja, vaihtelevalla menestyksellä.

En vaan ole ehtinyt vielä tehdä pyörälle muuta.

Edit 12.8.2018

Menin tallille ja aloin purkamaan pyörää osiin. Kävin matkan varrella ostamassa hieman tarviketta Motonetistä, vaikkein ihan vielä tiedäkään, miten pyörän johdotan.

Ostin pari metriä peräkärryn kytkentään tarkoitettua 7-napaista johtoa. Jospa rakentaisi sen ympärille "johtosarjan". Yhden johdon voisi vetää mittariston katkaisijoilta ja virtalukolta kontrollerille. Suunnilleen tuon verran siihen tulee johtoja.

Tähän asti on ollut vähän pöhkösti niin että Millipakin liittimestä on lähtenyt johdot kukin suuntaansa suunnilleen yksittäin.  Ajattelin, josko laittaisi Millipakin kylkeen 10:n sulakkeen kytkentärasian, eli sellaisen jossa on paikka 10 sulakkeelle, ja kummallakin puolella jokaista sulaketta on lattaliitin. Millipakin johtonipun toisessa päässä on tietenkin Millipakin liitin, ja niiden johtojen, joita käytetään, päähän voisi laittaa lattaliittimeen sopivan liittimen. Loput sitten siististi sukkaan.

Rasian päälle voisi siististi laittaa numerot, eli mikä liitin vie mihinkin Millipakin karvaan.

Ja karvathan ovat seuraavat (digital I/O 15):

1 - keyswitch / contactor A
2 - reverse
3 - forward
4 - "enable" == FS1
5 - Battery - / throttle A
6 - Footbrake switch
7 - NC
8 - contactor B
9 - NC
10 - throttle B
11 - NC
12 - NC
13 - general suppression, ei tähän asti käytetty
14 - general suppression, ei tähän asti käytetty
15 - general suppression, ei tähän asti käytetty
16 - NC

Rasian toiselta puolelta lähtisi sitten 7-napainen johto, sekin lattaliittimillä. Tämä johto veisi sitten katkaisijoille ja minne nyt tarvitseekaan.

12 voltin systeemit taas voisi tehdä fiksummin kuin nyt, vaikkapa niin että hyödyntäisin Motonetistä ostamaani kytkentärasiaa. Roisketiiviin rasian sisällä on rivissä 12 kappaletta lamelleja (?) joissa on kussakin neljä lattaliitintä. Rasiaan jos veisi kahdella johdolla 12 voltin plussan ja miinuksen, ja jakaisi rasian sisällä plussat sinne minne tarvitsee ja miinukset sinne minne tarvitsee. Nykyinen viritelmä on johto kerrallaan tehty ruma sätös, joka ei kumma kyllä ole vielä pahasti oikosulkuillut.

Akkujen johdotus taas on oma haasteensa. Jokaisesta navasta lähtee johto mittarille ja BMS:lle. Nämä voisi hoitaa myös tuollaisella sulakkeen kytkentärasioilla. Tarjolla on kätevästi juuri 10 ja 4 (tai 6)  sulakkeen rasioita. Rasian voisi kiinnittää akkupaketin kylkeen ja siitä sitten jatkaa mittarille ja BMS:lle. Nykyistä ratkaisua voi vain parantaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti