29.10.2022
Mittarissa 352 934
Öljyt on, suodatin on, jarrunesteet on, öljysuodatin on, tulpat on.
Uus akku (Motobat) on hankittu, ei vielä paikallaan.
Vilkuissa jotain häikkää, ei aina toimi.
Jarruvalo palaa jatkuvasti.
Ei tarvi ko suorittaa.
---
13.11.2022
Mittarissa 353 181
Vielä ei ole talvihuoltoja aloitettu.
Ai niin, kytkinkahvan lämmitin ei toimi.
---
Löytyi video-ohje kytkimen vaihtoon https://www.youtube.com/watch?v=3C0nEu8qW3I
---
15.04.2023
Mittarissa samat kuin viimeksi. Vanha akku vainaa, ei sytytä edes merkkivaloja mittaristoon. Uusi, Motobat, on latauksessa ja pääsee viimeistään huomenna paikalleen.
Moottorista laskettu öljyt pois: ei yllätyksiä. Yllättävän ei-mustat.
Perästä laskettu öljyt pois: ei hilettä, joskin mustahkoa sakkaa seassa. En muista ennen nähneeni peräöljyä josta suurin osa on kirkasta mutta osa aikalailla mustaa. Olisko epäpuhtaudet laskeutuneet perämurkulan pohjalle ihan gravitaation voimin? Kone ei ole käynyt eikä perä pyörinyt viiteen kuukauteen.
Tokihan öljyt pitäisi vaihtaa lämpiminä, mutta kun konetta ei saanut käyntiin kun akku oli sekä tyhjä että loppu...
Mittasin puristukset (väärin, eli kylmänä, mutta samoin kuin aiemmilla kerroilla):
Vasen 10.5
Oikea 9.5
Aiemmat tulpat, iältään tuntemattomat, oli aika mustahkot.
Aiempi öljy oli yllättävän kirkasta.
Peräöljy oli kirkasta, vaihteistoöljy oli aika mustaa.
Eli tänään mittarissa 353 181 km
Moottoriin Teboil Silver Classic 20W50
Perään Redline 75W140 (230 ml)
Vaihteistoon 2/3 Redline 75W90 ja 1/3 Redline 75W130 yhteensä 800ml
Akuksi Motobat
Tulpat NGK BCPR7ET
Öljynsuodatin ...
Ilmanputsaria en vaihda, on sen verran puhdas.
Käytiin ajelulla ja pyörä pelasi ihan OK.
Vois joku päivä tehdä GS:lle ja RT:lle läppärunkojen säädön tämän mukaan https://www.youtube.com/watch?v=7WQxkn-QaHA
Tuo "BMW Guy" vaikuttaa muutenkin seuraamisen arvoiselta.
---
29.04.2023
Kilometrejä 353 243
Jarrunesteiden vaihto. Oli oikein hyvän näköiset vanhat nesteet. Silti parempi vaihtaa kun ei ole varmuutta siitä, koska viimeksi.
---
14.5.2023
Nostin keskituelle ja kokeilin. Eturengas pyörii todella nahkeasti. Tilasin probrake.de uudet jarruletkusarjat; nykyiset on kai alkuperäiset ja ne olisi pitänyt uusia jo ikuisuus sitten.
Teoria: vanhoista letkuista voi olla irronnut mujua joka tukkii paluuvirtauksen ja paineet jää "päälle". Näin kävi GS:lle.
Kun saan jarruletkut, putsaan myös jarrusatulat. Voi olla että nekin jumittelevat.
---
06.08.2023
kilometrit 357579. Tällä käytiin Nordkapissa tänä kesänä. Ei ongelmia.
Uudet jarruletkut laitettu ennen reissua. Olipa nahkeaa ilmaaminen :I
---
21.5.2024
Kilometrit 358106
Löytyi syy siihen että parkki- ja takavalo sammahtelee ajossa. Oli 10cm virtalukon pohjasta harmaa johto katkennut suojuksen sisällä. Purettiin katteet pois ja korjattiin: 5cm lisää johtoa ja tinallisella kutistesukalla se paikalleen. Saa nähdä kestääkö.
12.7.2024
No se johto kesti mutta ilmeisesti virtalukon pohjasta ei kytke sähköä tuohon johtoon. Kikka-viitonen: Otettiin sulakkeelta toiselle sähköt, että saadaan takavalo palamaan.
Käytiin reissussa Koli-Kemi-Uumaja ja jossain vaiheessa vilkaisin öljyt. Ei näköjään polta öljyä ajossa ja öljy ei edes ollut mustaa kun tarkastusikkunan läpi niitä katsoi.
2025-05-25
Mittailin tuossa aiemmin R1100RT.n puristuksia.
Olivat kovin matalat, oikealla puolella (vasen 10.1, oikea 8.1).
Pyörä myös savuttaa kylmänä merkittävässä määrin, joskaan ei juuri kuluta öljyä käytössä. Tänään kävin tsekaamassa kantaako oikean puolen venttiilit. Ei, ei kanna. Valitettavasti. Eli vika on jossain muualla. Olisiko hieman väljäksi kulunut kone vaikka mittarissa on vain ... mitä lie yli 350 000 km?
2025-06-30
Lähdettiin käymään Vardössä. Ennen reissua laitettiin "uusi" pakoputki kun vanha oli ruostunut puhki ja korvaava oli hieman ehjempi.
Ennen lähtöä kaadoin myös koneeseen RVS G4, josko sen taikavoimin päästäisiin sinne ja takaisin. Päästiin.
Uusi rengas eteen, mittarissa 362635 paikassa Bike & Boat World, Tampere. Angel ST 120/70/17.
2025-07-03
Uudet jarrupalat taakse, mittarissa 363896 paikassa Ivalo.
Pyörä ei kuluttanut vajaan 4000 km reissussa kuin muutaman desin (4?) öljyä, eli ei se ihan sysipaska ole.
2025-07-14
Mittarissa 366412
Näytti siltä että edellisestä öljynvaihdosta oli se 10 000 km.
- uudet tulpat (NGK jotain)
- uudet öljyt koneeseen (litra teboil silver classic 20w50, loput Motul 4100 Power 15W-50 A3/B4 Technosynthese)
- uudet öljyt perään (50:50 neste / motox), ei yhtään metallihippua magneetissa
- uudet öljyt vaihteistoon (50:50 neste / motox), ei yhtään metallihippua magneetissa
- uusi öljynsuodatin (motonet, halvempi vaihtoehto)
- uusi ilmansuodatin (motonet, halvempi vaihtoehto)
- venttiilit säätöihin (oli hiemat yli 0.3 pakoset ja hieman yli .015 imuset)
Jarrunesteet on vaihdettu 2023 kesällä. Ehkä tänä syksynä vaihdan ne.
Sellainen hurja havainto että ennen kesän reissua oli kylmät puristukset jotain 10.5 ja jotain 7. Reissuun lähtiessä kaadoin RVS G4 koneeseen toiveena josko se antaisi vähän kyynärsauvaa. Reissun jälkeen puristukset 10.5 ja 10. Hämmentävää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti